streda 23. marca 2016

Terry Pratchett: Na cestu (recenzia)

Nedávno som na blogu písala, že mám rozčítanú knihu Na cestu. Kniha je dočítaná a myslím, že si zaslúži, aby som vám o nej napísala viac.

Verím, že väčšine z vás je spisovateľ Terry Pratchett už dobre známy. Nasledujúce riadky venujem tým čitateľom, ktorí Pratchetta ešte nepoznajú. Terry Pratchett bol anglický spisovateľ, zomrel v roku 2015 vo veku 66 rokov. Počas svojho života bol veľmi literárne aktívny. Najväčšiu slávu Pratchett získal príbehmi zo Zeměplochy, ktoré vychádzali v sérii nazvanej Zeměplocha (v anglickom originály Discworld), no slovenskí a českí čitatelia túto sériu poznajú ako Úžasnú Zeměplochu. Pratchett v týchto knihách čitateľom opisuje úžasný fantazijný svet plný trollov, trpaslíkov, upírov, čarodejníc, mágov, vlkodlakov a iných bytostí. Príbehy sú veľmi prepracované, vtipné a mnohé z nich prinášajú aj morálne posolstvá.

Pratchett napísal aj veľa ďalších kníh. Kobercové je prvá kniha Terryho Pratchetta a podľa Wikipédie je táto kniha základom príbehov o Nómoch. Séria Vyprávění o Nomech obsahuje tri knihy rozprávajúce príbehy o malých Nómoch. Dobrá znamení je humorný príbeh o zrodení Antikrista. Pratchett bol veľký milovník mačiek, o čom svedčí aj jeho kniha Nefalšovaná kočka.

Pratchett písal aj knihy pre deti. Známa je jeho séria Johnny Maxwell, v rámci ktorej vyšli tri knihy rozprávajúce príbehy zvláštneho chlapca Johnnyho, ktorý je schopný vidieť mŕtvych a mimozemšťanov. Na Slovensku vyšla aj ďalšia kniha pre deti - Draky zo Strašihradu (viac informácií o knihe tu).

Dnes vám bližšie predstavím knihu Na cestu, ktorá je prvým dielom série Vyprávění o Nomech. Oficiálnu anotáciu knihy si môžete prečítať tu.

Moje vnímanie príbehu a dojmy

Hlavnými postavami príbehu sú Nómovia. Pratchett ich opísal ako malé stvorenia, ktoré nežijú dlho, ale žijú rýchlo. Hlavnou postavou je Nóm Muskulín. Muskulín žije so svojou skupinou Nómov v priamom kontakte s prírodou. Sú neustále vystavení nepriazni počasia, nedostatku jedla, nebezpečenstvu zo strany zvierat. Ich život je už natoľko zlý, že sa rozhodnú opustiť svoj domov a nájsť si iný, na lepšom mieste. Počas jeho hľadania natrafili na Nóma, ktorý ich pozval do svojho domova, nazývaného miestnymi Nómami Obchod. Obchod je naozajstný obchod. Od ostatných obchodov sa však líši tým, že poskytuje domov tisícom Nómov. Tí sa v ňom skrývajú pred ľuďmi, ale veľmi prefíkane si z neho berú všetko, čo potrebujú, predovšetkým jedlo. Sú s ním už natoľko spojení, že mnohí z nich sú presvedčení, že nič okrem Obchodu neexistuje (predstavuje celý ich svet). Dokonca si z Obchodu a jeho zakladateľov vytvorili vlastné náboženstvo, ktoré ovplyvňovalo ich každodenný život.

Uvediem pár výstižných citátov:

„I. Nejdříve bylo Místo.

II. A bří Arnoldové (zal. 1905). Ten přibyl na tvář Místa a viděl, že má velký potenciál.

III. Neb místo leželo na Hlavní ulici.

IV. Byloť též příhodné pro autobusovou zastávku.

V. Tu bří Arnoldové (zal. 1905) pravil: Budiž zde Obchod a budiž to obchod v světě toho času nevídaný.

...

VIII. Vězte pak onu nejpřednější věc, již musí jeden každý znáti o podniku bří Arnoldů (zal. 1905). Jesti tam totiž: Vše k zakoupení pod jedinou střechou. Jméno toho podniku budiž: Obchod bří Arnoldové (zal. 1905).

...

XII. Pak do Obchodu přišli Nómové a rozhodli, že toto jest jejich Zem zaslíbená, pro teď i na věky.

Z Knihy Nóma, Sklepení, verš I-XII.“

Muskulín a jeho skupina sa postupne zoznamujú s Obchodom a jeho obyvateľstvom. Tí sú z návštevníkov šokovaní, pretože veria, že žiadne Zvenčí (svet mimo Obchodu)  neexistuje. Nepoznajú dážď, Slnko, hviezdy, stromy... Nepoznajú skutočné nebezpečenstvo, hlad, ale ani príjemné veci, spojené so životom „vonku“. Napriek tomu, že Nómovia žijú v Obchode pokojným životom, aj oni majú z niečoho strach. Z Konkurenčného hitu – ten sa v noci zakráda chodbami, aby chytal zlých Nómov. Nepriateľom Konkurečného hitu je Rekordná tržba – tú Nómovia často spomínajú (...teraz nech vás Rekordná tržba sprevádza). Postupne však Nómovia zisťujú, že ich pokojný život v Obchode sa čoskoro skončí. Zistia, že Obchod má byť čoskoro zbúraný. Jeho obyvatelia tomu spočiatku nechcú uveriť. Nevedia, aké to je žiť vonku a preto sa úlohy vodcu musí stať opäť Muskulín. Musí pripraviť plán, ako sa dostať z Obchodu so všetkými Nómami a potrebnými vecami a znova sa vydať hľadať nový domov. Nebudem prezrádzať detaily príbehu. Už len dodám, že sa Nómom podarí Obchod opustiť včas a o ich ďalších dobrodružstvách napísal Pratchett ešte dve knihy.

Prvý príbeh o Nómoch je veľmi vtipný, nápaditý a čtivý. Nómovia sa veľmi podobajú ľuďom (moje slová by ich ale určite urazili – ľudí považujú za hlúpych a pomalých) – sú pohodlní, snažia si život čo najviac zjednodušiť a ich viera im bráni pozerať na svet reálne. Veľmi sa mi páči, že Pratchett poňal Obchod ako náboženstvo – bří Arnoldové ako stvoriteľ, Obchod ako Zasľúbená zem, pokyny/odporúčania ohľadne predaja chápané ako sväté texty... Pratchett to poňal veľmi originálne a pritom je tu zjavná spojitosť s ľudskými náboženstvami. Príbeh sa veľmi páčil, odporúčam vám ho prečítať. Ja si určite prečítam aj zvyšné diely série.

Ďalšie zaujímavé citáty:

„Jepici může hodina připadat jako století. Možná, že staré jepice společně posedávají a jedna druhé si stěžují na to, že život tuhle minutu už není ani zdaleka to, co v těch minulých minutách, kdy byl svět ještě mladý, slunce svítilo o tolik jasněji a larvy vám prokazovaly alespoň špetku zasloužené úcty.“

„Mlč! Znáš slova bří Arnoldů (zal. 1905)! Vše k zakoupení pod jedinou střechou. Všechno! To znamená, že nemůže být žádné Zvenčí. To znamená, že vy, nómové, nemůžete být Zvenčí. To znamená, že jste přišli z nějaké jiné části Obchodu. Třeba z Korzetů. Nebo možná až z oddělení Mladá móda. Tam jsme vlastně nikdy nepronikli.“

“...Víte, takhle to nejde. Nemůžete mu přeci říct, že nechcete být okradeni! Viděl, že se na něj Muskulín dívá v nelíčeném úžasu. Okradeni, opakoval Dortas. To znamená, že vám někdo vezme vaše věci a nechá si je. Nemůžete jen tak říct, že si nepřejete, aby se to stalo! Proč ne? Zajímalo Pochmurku. No, protože – starý nóm zaváhal. Já vlastně nevím. Nejspíš je to tradice.“

„To je Konkurenční Hit! Oh, Rekordní tržbo, zachraň nás! Jsme všichni mhpfmmblblhhh-„

„Rekordní tržba nás přišla zachránit! Se svým velkým řvoucím Pohlcovačem duší...“

„Papieriové si na ně nedají sáhnout, zavrtěl Dortas hlavou. Pokud totiž nevíš, jak knihy správně číst, spálily by ti mozek, alespoň to říkají.“

„Je velmi známá skutečnost, že ženy neumí číst, podíval se na ni Confetto. Ony za to samozrejmě nemohou. Jak se zdá, jejich mozek se příliš rychle přehřívá. Tou námahou, chápete. A podobných věcí je hodně.“

„No, támhleta říká Všechno musí pryč, četl Confetto. Ale ta se objevuje každý rok. To je způsob, jakým nám bří Arnoldové (zal. 1905) připomíná, že musíme vést dobrý život, protože nakonec zemřeme.“

„Číst, prohlásil. Každý hloupý nóm si sem přijde a bude opotřebovávat písmena tím, že na ně bude čumět!...“

Bibliografické údaje