Vyhľadávať v tomto blogu

sobota 9. apríla 2016

Knižné úlovky: Knižnica na kolesách & Habermannův mlýn & Stoner & Postav hliadku & Předčítač & Keď som umierala


Tento týždeň bol z hľadiska knižných úlovkov veľmi úspešný - kúpila som 6 výborných kníh. Aké knihy som si vybrala, zistíte v tomto článku. 

Začnem knihami, ktoré som vám už spomínala v predchádzajúcich článkoch. Pri písaní článkov z kategórie Knižné novinky a z Knižné objavy v práci a aktualizovaní článku Knihy o knihách 2: beletria sa často stane, že ma niektorá kniha osloví natoľko, že si ju chcem kúpiť. Tento týždeň som si kúpila tri takéto knihy.  

Prvou z nich je kniha, ktorú som spomínala v článku Knihy o knihách 2: beletria - David Whitehouse: Knižnica na kolesách. Vedela som o nej už dlhšie, ale až teraz som sa odhodlala ju kúpiť. 

Autor: David Whitehouse
Názov: Knižnica na kolesách
Vydavateľ: Fortuna Libri
Rok vydania: 2015

Oficiálna anotácia: Dojemné a zároveň tragikomické dobrodružstvo chlapca, ktorý utečie z malého rodného mesta, aby našiel slobodu, priateľstvo, no najmä rodinu. Bobby Nusku sa cíti osamelý. Noci trávi archivovaním stôp, ktoré po sebe zanechala jeho matka. So svojím jediným kamarátom Sunnym spriada plány, ako sa ochrániť pred šikanovaním chlapcov na ulici a pred svojím otcom. Keď sa Sunny musí odsťahovať, Bobbyho premkne obava, že už nemá nikoho blízkeho. Po čase stretne dvoch podobných vydedencov: Rosu, dievčatko s červenou trojkolkou, ktorého postihnutie priťahuje šikanovanie tých istých tyranov, ktorí terorizujú aj jeho, a Val, Rosinu mamu, osamelú rozvedenú ženu, ktorá je zamestnaná ako upratovačka mestskej pojazdnej knižnice. Vznikne medzi nimi hlboké porozumenie, navzájom si vyplnia prázdne miesta v živote. Puto medzi staršou ženou a chlapcom sa čoskoro stane terčom miestnych klebiet. Val príde o prácu a Bobbyho otec brutálne zbije. Keďže vedia, že ich nečaká nič dobré, rozhodnú sa ujsť aj s Rosou v knižnici na šestnástich kolesách. Trojica podnikne cestu po Anglicku v snahe nájsť lepší život a rodinu, ktorá jej chýba. Celonárodná naháňačka za posádkou knižnice na kolesách je až priveľmi skutočná a hrozí, že ukončí ich inak dokonalý sen.






















Knihu Habermannův mlýn som spomínala v článku, ktorý sa venoval marcovým knižným novinkám. Mám rada historické romány a veľmi ma zaujala anotácia, preto bola táto kniha jasnou voľbou.  

Autor: Josef Urban 
Názov: Habermannův mlýn
Vydavateľ: Fragment 
Rok vydania: 2016

Oficiálna anotácia: Otázka sudetských Němců a jejich divokého odsunu po skončení 2.světové války patří k nejkontroverznějším tématům naší novodobé historie. Lidské osudy byly poznamenány všudypřítomnou atmosférou strachu a nedůvěry, nemilosrdná doba rodila zbabělce a zrádce. Jedním z mála lidí, kteří dokázali zůstat nad věcí a nepřikláněli se ani na jednu stranu, byl německý podnikatel August Habermann. Dával práci Čechům i Němcům a i po začlenění Sudet do Třetí říše vytvářel pro své zaměstnance ochranný štít a odmítal se plně podvolit nacistické ideologii. Šílená doba ale dostihla i jeho. Z jeho chráněnců se po válce stali samozvaní kati, kterým šlo spíš o Habermannův majetek, než o spravedlnost… Skutečný příběh Augusta Habermanna a jeho rodiny, kterým se autor románu volně inspiroval, posloužil jako předloha pro stejnojmenný film režiséra Juraje Herze.






















Knihu Stoner som spomínala v článku o knižných objavoch v práci. Veľmi ma zaujala anotácia knihy a zvláštna obálka. Už vtedy som vedela, že túto knihu si raz kúpim.

Autor: John Williams
Názov: Stoner
Vydavateľ: Artforum
Rok vydania: 2015

Oficiálna anotácia: William Stoner, chlapec z farmárskej rodiny, na začiatku 20. storočia nastupuje na poľnohospodársku fakultu, ale na povinných prednáškach z anglickej literatúry pre druhý ročník zisťuje, že oveľa viac ako ťažká práca so zemou ho priťahuje práca so slovom. S pomocou mentora, ktorý v ňom prebudil túto vášeň mení odbor štúdia a opúšťa život, ktorý mu bol od narodenia predurčený. Namiesto roboty na farme ho čaká údel akademika. Kniha sa pred pár rokmi znova vynorila zo zabudnutia a svojím precíznym až nemilosrdným jazykom si získala tisíce čitateľov v mnohých európskych krajinách.  






















Nasledujúce tri knihy som objavila pri prezeraní webov e-kníhkupectiev. Jeden titul bol pre mňa novinkou (Postav hliadku), zvyšné dva som už poznala.

Harper Lee je autorkou svetoznámeho románu Nezabíjajte vtáčika. Túto knihu ste mohli u mňa vidieť v článku Veľký narodeninový knižný úlovok - mám český preklad tohto románu, ktorý sa volá Jako zabít ptáčka. Tentoraz som kúpila pokračovanie románu Nezabíjajte vtáčika, nazvané Postav hliadku

Autor: Harper Leeová
Názov: Postav hliadku
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2016

Oficiálna anotácia: Azda nijaká kniha v poslednom čase nevyvolala toľko otáznikov ako román americkej spisovateľky Harper Leeovej Postav hliadku. Autorka, známa jedným z najpopulárnejších románov 20. storočia Nezabíjajte vtáčika (1960), sa po vydaní tejto knihy na dlhý čas odmlčala. Až v roku 2014 sa v jej trezore našiel rukopis druhého diela, ktoré bolo vlastne jej literárnou prvotinou. Napísala ho v päťdesiatych rokoch 20. storočia, ale vydali ho až v roku 2015. Dejová línia je takisto posunutá asi o dvadsať rokov. Hlavná detská postava z románu Nezabíjajte vtáčika Jean Louise Finchová (Scout) žije teraz v New Yorku a ako dvadsaťšesťročná prichádza do rodného mestečka Maycomb. S prekvapením zisťuje, že jej otec Atticus, ktorý sa kedysi nezištne ujal úlohy obhajcu v procese s mladým černochom, sa teraz angažuje v rasistickej Rade občanov. Vzťahy medzi miestnym belošským a černošským obyvateľstvom sa mimoriadne zhoršili. Dej sa odohráva na pozadí širšieho historického kontextu a spoločenské napätie sa prenáša aj do vzťahu Jean Louise k otcovi, príbuzným, rodine, niekdajším známym i dávnemu priateľovi Henrymu. Znova si uvedomuje, aké je dôležité – v súlade s biblickým odkazom – postaviť svoju hliadku, ktorou je predovšetkým svedomie.






















Kniha Predčítač je určite mnohým z vás veľmi známa. Podľa tohto románu bol natočený film. Túto knihu som mala v úmysle kúpiť už dlhšie, jej čas prišiel až teraz. Zvolila som český preklad románu.  

Autor: Bernhard Schlink
Názov: Předčítač
Vydavateľ: Prostor
Rok vydania: 2013

Oficiálna anotácia: Bernhard Schlink si románem Předčítač získal světovou proslulost. V rovině osudového milostného vztahu v něm zpracoval čtenářsky přitažlivým způsobem téma německé viny za zločiny druhé světové války. Příběh mladíka zamilovaného do mnohem starší ženy, o jejíž temné nacistické minulosti se dovídá teprve později, byl přeložen do sedmatřiceti jazyků a zfilmován. Stejnojmenný snímek byl v roce 2009 nominován na pět Oscarů a představitelka hlavní ženské role Kate Winsletová získala Oscara za nejlepší herečku.






















Poslednou knihou, ktorú obsahoval môj knižný nákup, je Keď som umierala od Williama FaulkneraFaulkner bol významný americký básnik a prozaik. Už dlhšie som mala v pláne kúpiť si niektorú z kníh tohto autora a keď som objavila román Keď som umierala, rozhodla som si ho kúpiť. 
 
Autor: William Faulkner
Názov: Keď som umierala
Vydavateľ: Ikar
Rok vydania: 2016

Oficiálna anotácia: V románe Keď som umierala (prvý raz vyšiel v roku 1930) William Faulkner, nositeľ Nobelovej ceny za literatúru, opisuje tragikomickú cestu rodiny zosnulej Addie Bundrenovej. Jej posledným želaním bolo, aby ju pochovali v Jeffersone, vzdialenom niekoľko dní cesty. Na tejto poslednej púti človeka, sprevádzanej živelnými pohromami, necháva Faulkner jednotlivé charaktery vyjadrovať ich vlastné perspektívy, takže sa postupne odhaľuje rozvetvená, spletitá a často nejasná sieť osobných príbehov a motivácií. Keď som umierala je jeden z pätnástich autorových románov z fiktívneho okresu Yoknapatawphy, tvoriacich jednoliate dielo zobrazujúce život na americkom juhu. Vychádza prvý raz v slovenskom preklade Otakara Kořínka.






















Článok o aktuálnych knižných novinkách v mojej knižnici je na konci. Čítali ste niektorý z uvádzaných titulov? Ak nie, zaujali vás? Napíšte mi svoj názor v komentári pod článkom.

4 komentáre:

  1. Všetky sú úžasné, chválim výber, akurát tú poslednú nepoznám, dáš potom aj recenziu, pls?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem, Miška. :) k poslednej knihe - jasné, určite potom dám. ešte neviem, kedy príde na rad, lebo má veľkú konkurenciu. ale keď príde na rad, tak hádam aj recenzia bude. :)

      Odstrániť
  2. Tohle jsou skvělé přírůstky! Jako zabít ptáčka je nádherná kniha, jedna z mých oblíbených. Stoner je také úžasné čtení a tohle vydání je krásné. Habermanův mlýn bych si taky jednou ráda přečetla a Keď som umierala vypadá hodně zajímavě! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem za milé slová. :) z týchto kníh sa teším a myslím, že po ich prečítaní nebudem sklamaná. aj tvoj príspevok to naznačuje (keďže knihy chváliš). :)

      Odstrániť