Vyhľadávať v tomto blogu

štvrtok 10. novembra 2016

Knižné úlovky: Anglický pacient & Paula


E-antikvariát Čierne na bielom som na blogu spomínala už v dvoch článkoch z kategórie Moje nákupy, konkrétne tutu. V daných článkoch som vám okrem kúpených kníh predstavila aj tento e-antikvariát a preto dnes už prejdem priamo ku knihám, ktoré som v e-antikvariáte nakúpila. 

Už nejaký čas som mala v pláne kúpiť si knihu Anglický pacient od Michaela Ondaatjeho, a preto ma potešilo, keď som túto knihu našla v ponuke e-antikvariátu. Som zvedavá, aký dojem na mňa táto kniha urobí, pretože názory čitateľov na ňu nie sú iba pozitívne (prečítať si ich môžete napríklad tu). 

Názov: Anglický pacient
Autor: Michael Ondaatje
Vydavateľ: Slovart
Rok vydania: 1997

Oficiálna anotácia: Román Anglický pacient z roku 1992 sa môže na prvý pohľad zdať súčasnému čitateľovi málo príťažlivý pre prostredie a reálny čas, do ktorého je situovaný. Druhá svetová vojna a rozbombardované Toskánsko tvoria však pre autora len odrazový mostík, pretože Ondaatje hneď, ako nájde svoj špecifický rytmus rozpoznávania, vovedie čitateľa do strhujúcich príbehov štyroch postáv pochádzajúcich z úplne odlišných prostredí, ktoré sa náhodne stretnú tesne pred koncom vojny. Autor podal vo svojom románe Anglický pacient fascinujúci obraz charakterov a udalostí v zápletke plnej vnútorného dramatizmu a poézie. 

 




















Od slávnej spisovateľky Isabel Allende som mala v knižnici iba jednu knihu - Dům duchů. Po veľmi presvedčivom odporúčaní od mojej virtuálnej známej som sa však rozhodla rozšíriť moju knižnicu o ďalšiu knihu od tejto autorky. Konkrétne mi bola odporučená Allendeovej autobiografická kniha s názvom Paula. Veľmi ma zaujala anotácia tejto knihy a o kúpe ma presvedčili aj názory čitateľov.   

Názov: Paula
Autor: Isabel Allendeová
Vydavateľ: Slovart
Rok vydania: 2001 (?)

Oficiálna anotácia: Paula je Allendeovej prvá nebeletristická kniha, avšak čítame ju bez dychu ako napínavý dobrodružný román. Sú to hlboko dojímavé memoáre inšpirované tragickou životnou skúsenosťou - smrťou jej 28-ročnej dcéry, ktorá nečakane upadla do niekoľkomesačnej kómy. Paula ochorela na porfýriu, starovekú a neprebádanú chorobu, no Isabel dúfala a verila, že jej dcéra sa jedného dňa preberie, a preto sa rozhodla napísať pre ňu spomienky na rod, z ktorého pochádza a odhaliť jej osobné tajomstvá. Kniha sa začína ako matkin list dcére, ale postupne sa z neho stáva meditácia o matkinom živote a dcérinej smrti, zamyslenie nad zmyslom existencie popretkávané nádhernými obrazmi zo života, úchvatnými príhodami z mladosti, príbehmi o svete, ktorý stratila, príbehy reálne, magické a sentimentálne zároveň, originálne, plné čarokrásnych obrazov, súcitu i humoru, ktorými Allendeová nezostala nič dlžná svojej povesti predstaviteľky magického realizmu. Pred našimi očami defilujú bizarné postavy a čudácki predkovia, akoby v ich rodine nebolo ani jedného obyčajného človeka: "Každý má schopnosť lietať. Ide len o to, ako kto dokáže zhmotniť svoje sny a túžby." A vo chvíli, keď si už čitateľ myslí, že to všetko je len krásny výmysel, fikcia, opäť nastupuje realita. Realita fašistickej diktatúry, dcérinej choroby a smrti. Allendeová verí v osud, v existenciu duchov a duše, a preto vie, že "Človek žije dovtedy, kým naňho myslíme." Dcérina smrť priviedla Allendeovú k väčšiemu duchovnu, než na naké sme boli zvyknutí v jej doterajších dielach, ktorých magický realizmus bol rozprávkovo ľahký (prevzaté z knižnej záložky). 

Paula je veľkolepá hymna na život napísaná uboleným srdcom ženy. Je to fascinujúca zbierka príbehov, pri ktorých naše vlastné blednú a napriek svojej tragike vôbec nie je sentimentálna. Allendeová rozpráva veľmi jednoducho, takmer priezračne, a občas akoby do rozprávok prenikla dráma, príbeh so zlým koncom alebo zlý človek. Paula je magický realizmus v autobiografickom podaní, taký, aký ho poznáme z jej prvého románu Dom duchov (prevzaté z knižnej obálky).




















 

Čítali ste spomínané knihy, prípadne iné tituly od spomínaných autorov? Ak áno, napíšte mi komentár pod článok. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára