Vyhľadávať v tomto blogu

streda 24. mája 2017

Dobrodružstvá zajačika Petríka (recenzia)

            Katalóg Infogate
 
Knihu Dobrodružstvá zajačika Petríka som objavila, rovnako ako mnoho iných kníh, v práci. Okúzlila ma čarovnými ilustráciami a zaujalo ma, že sa v nej vyskytujú farebné i čiernobiele ilustrácie. Kniha sa mi zapáčila natoľko, že som zatúžila ju mať vo svojej knižnici. Verbarium mi túto túžbu splnilo a ja vám o nej prezradím viac.

Autorkou tejto knihy je anglická spisovateľka Beatrix Potter (viac informácií o autorke je aj tu). Kniha Dobrodružstvá zajačika Petríka je jej prvotinou (prvý raz vyšla v roku 1902). Potter okrem príbehov vytvorila aj očarujúce ilustrácie, ktoré vdýchli jej postavičkám život. Charakteristickým znakom jej ilustrácií sú zvieratká oblečené ako ľudia. 

Recenzovaná kniha


Prvé dojmy a zistenia

Kniha moju pozornosť upútala roztomilou obálkou a jej príjemnou farebnou kombináciou. Je na nej vyobrazená jedna z postáv knihy, podľa ktorej je kniha pomenovaná - zajačik Petrík

Kniha je určená pre vekovú kategóriu 3+

Vo vnútri nájdeme na dvojstrane mapu rozprávkového sveta Beatrix Potter. Táto mapa upúta deti i dospelých. Zaujme ich pred začítaním sa do príbehu, ale umožňuje tiež lepšie predstavenie si príbehov (napríklad miesta, kde sa odohrávajú).  


Kniha je síce pomenovaná Dobrodružstvá zajačika Petríka, napriek tomu sú v knihe v štyroch príbehoch opísané aj dobrodružstvá iných postáv.

Kniha obsahuje nádherné, prevažne farebné ilustrácie, ktoré sa zaujímavým spôsobom striedajú s textom. V knihe sa vyskytujú aj čiernobiele ilustrácie. V životopise autorky som sa dočítala, že vydavateľ požiadal Beatrix Potter o prerobenie čiernobielych ilustrácií na farebné. Uvedené čiernobiele ilustrácie sú vodné ilustrácie autorky. 

 
Kniha obsahuje štyri príbehy, pričom v každom z nich sa hlavná pozornosť venuje inému zajačikovi, či skupine zajačikov a v jednom príbehu sú dôležitými postavami lišiak Ryšavec a jazvec Moták Anton. Viaceré postavy sa vyskytujú aj v ostatných príbehoch, napríklad zajačik Petrík. Jednoznačne negatívne sú vykreslené dve postavy: lišiak Ryšavec a jazvec Moták Anton



Opis deja jednotlivých príbehov

 1. príbeh je venovaný zajačikovi Petríkovi. V úvode sa zoznamujeme s Petríkom a jeho rodinou. Petrík žil v nore so svojou mamou a troma súrodencami. Jedného dňa ich mama upozorní, že sa môžu ísť hrať, ale nemajú ísť do záhrady pána Gregora. Veľmi ma prekvapilo a zároveň pobavilo vysvetlenie, prečo tam nemajú ísť: "Váš ocko tam zažil jednu veľmi nepríjemnú vec. Skončil u pani Gregorovej na pekáči!" Predpokladám, že o pár rokov sa ma syn Danielko opýta, čo to znamená a asi mu bude Petríkovho otecka ľúto. Petrík však bral mamine slová na ľahkú váhu a vybral sa do záhrady pána Gregora. Pán Gregor čoskoro Petríka na záhrade našiel a začala sa veľká naháňačka a schovávačka. Petríkovi sa ledva podarilo uniknúť. 

2. príbeh nadväzuje na prvý a je pomenovaný po zajačikovi Benjamínovi, Petríkovom bratrancovi. Benjamín stretol Petríka a ten mu porozprával, čo zažil v Gregorovej záhrade. Benjamín videl Gregorovcov odísť z domu a preto navrhol, aby sa do záhrady vrátili. Situácia sa však skomplikovala a zase bol problém odtiaľ uniknúť. 

3. príbeh - O Skákajkovcoch - sa odohráva neskôr, v čase, keď už bol Benjamín dospelý zajac. Zobral si za manželku sestru Petríka - Dorotku Zajacovú. Mali spolu veľa detí a bývali často hladní. Za potravou chodili aj do Gregorovej záhrady a raz sa stalo nešťastie. Gregor objavil malých zajačikov a Benjamín sa spolu s myškou Serafínou podujal na ich záchranu.



 Vo 4. príbehu - O Ryšavcovi - okrem zajačikov vystupujú aj negatívne postavy - lišiak Ryšavec a jazvec Moták Anton. V tomto príbehu sa vyskytujú aj čiernobiele ilustrácie. Benjamínov otec sa kamarátil s jazvecom a pozval ho k sebe domov (býval s Benjamínom a jeho rodinou). Jazvecovi sa v nestráženom okamihu podarilo uniesť malých zajačikov. Benjamín sa im vydal na pomoc a pridal sa k nemu aj Petrík. Našli ich v opustenom Ryšavcovom dome a pustili sa do ich záchrany. Priebeh situácie výrazne ovplyvnil Ryšavec svojim návratom domov. Nakoniec sa Benjamínovi a Petríkovi podarilo zajačikov zachrániť.

Postavy 

V knihe vystupuje množstvo postáv, každý príbeh je pomenovaný po inej/iných z nich. Žiadnu z nich by som teda neoznačila za hlavnú postavu, napriek tomu, že zajačik Petrík je na obálke a jeho meno sa uvádza aj v názve knihy. V príbehoch vystupuje veľa zajacov, malých i veľkých a tiež rodina Gregorovcov, myš Serafína, lišiak Ryšavec a jazvec Moták Anton


Kniha ma zaujala, lebo: 

  •  obsahuje nádherné a detailne prepracované ilustrácie, ktoré sú podľa môjho názoru kvalitnejšie ako samotné príbehy,
  • ilustrácie výstižne vykresľujú jednotlivé príbehy a zaujímavo sa striedajú s textom. 


Na knihe sa mi nepáčilo...: 

  • príbehy sú príliš jednoduché a postavy na môj vkus málo vykreslené,
  • tri príbehy zo štyroch sa točia okolo kradnutia v záhrade pána Gregora a následného úteku z nej - deťom treba vysvetliť, že kradnúť sa nemá, tu sa na to nepoukazuje,
  • keďže postavy nie sú dostatočne charakterizované a ich potiaže takmer vždy vyplývajú z kradnutia, nenadobudla som k nim sympatie.

Zhrnutie

Dobrodružstvá zajačika Petríka je po vizuálnej stránke krásna, pôsobivá kniha, obsahujúca množstvo detailných ilustrácií. Obsahuje štyri veľmi nenáročné a vo väčšine prípadov okolo jednej témy točiace sa príbehy. Po prečítaní článkov o autorke tejto knihy som čakala omnoho prepracovanejšie príbehy. Možno detskí čitatelia vnímajú túto knihu inak. U mňa zostalo iba očarenie z ilustrácií, ktoré vzniklo už pri prvom kontakte s knihou. Som zvedavá, či o pár rokov táto kniha zaujme môjho syna. 
  
Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.

4 komentáre:

  1. Pre trojročné dieťa nie je potrebný podrobný opis jednotlivých postáv, aké sú či nie sú. Chytí ich práve tá nekomplikovanosť a jednoduchosť celého príbehu, ktorý aj s ilustráciami vedia prežiť spolu so zvieratkami a v konečnom dôsledku si ho užiť.
    A kradnutie, nemyslím, že je tu myslené ako vzor správania sa. Je to jednoducho život zajacov, to čo robili, robia a robiť budú. To neznamená, že okolo toho nemôže byť napísaný príbeh a vykreslený takým spôsobom, že malé deti vtiahne do deja.
    Aspoň ani ja ani moje deti to tak nevnímali a príbehy sa im veľmi páčili - prvé tri, posledný dlhší sme ešte nečítali.
    Knihy majú byť pútavé, prispôsobené veku (teda pre trojročných text ako sprievodný prvok ilustrácie a nie naopak). A knihy o lapajstvách všetkého druhu sú pre deti tie naj (ako táto, ale aj Špinuška, Emil z Lonebergy a ií lapaji, ktorí tiež robia veci, ktoré by nemali, no nie? ;-) )

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem za názor! knihu som hodnotila z môjho - dospeláckeho - pohľadu. syn je zatiaľ maličký (má necelých 6 mesiacov), takže zatiaľ neviem, ako bude knihu vnímať ako 3-ročný. preto som rada, že ste napísali svoju skúsenosť. čitateľ, ktorý knihu nečítal, si tak môže vytvoriť lepší obraz danej knihy.

      Odstrániť
  2. Mna kniha nezaujala a ani dcerku, ma 4 roky. Par krat sme precitali a odvtedy je odlozena. Ked som ju dcerke navrhovala znovu, nechcela ju citat. Mne dospelej sa zdali zvlastne zavery, take divne strohe konce pribehu, ktory je celkom napinavy.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem za komentár. je zaujímavé čítať, ako na konkrétne knihy reagujú deti.

      Odstrániť