nedeľa 28. mája 2017

Môj šťastný život (recenzia)

V recenzii vám predstavím knihu, do ktorej som sa zamilovala na prvé prelistovanie. Objavila som ju pred pár mesiacmi v práci. Knihy v práci nečítam, resp. prečítam si z nich pár strán, aby som si o nich vytvorila detailnejší obraz. Môj šťastný život som si však prečítala celú a kochala sa ilustráciami. Po prečítaní, pokochaní a odbornom spracovaní som sa rozhodla, že táto kniha raz bude súčasťou mojej knižnice. Vydavateľstvo Verbarium mi to splnilo. Postupne vám vysvetlím, prečo som z tejto detskej knihy tak nadšená.

Knihu Môj šťastný život napísala švédska autorka Rose Lagercrantz a ilustrovala Eva Eriksson. Veľmi ma zaujalo, ako opísala Lagercrantz ich spoluprácu: "Rozhodnem sa, že napíšem niečo, k čomu Eva možno bude chcieť dorobiť obrázky. A hneď je to veľmi zábavné! Keď píšem, celý čas myslím na ňu, akoby sme celý príbeh tvorili spolu, aj keď ani nevie, čo sa tam odohráva. Stretneme sa až vtedy, keď je celý text hotový. Najčastejšie v nejakej kaviarni a ja jej nahlas predčítam. Eva veľmi pozorne počúva. Potom ide domov a pustí sa do práce. Obrázky ukáže, až keď sú hotové. Vždy sú oveľa lepšie, ako som si dokázala predstaviť. Vtedy som veľmi šťastná."

Recenzovaná kniha

Prvé dojmy a zistenia

Kniha je určená pre vekovú kategóriu 7+.

Na obálke sa nachádza farebná ilustrácia znázorňujúca hlavnú hrdinku Tinu a jej najlepšiu kamarátku Fridu. Ilustrácia na obálke je jedinou farebnou ilustráciou. Ostatné ilustrácie sú čiernobiele, ale táto odlišnosť ich robí výnimočnými, keďže v dnešnej dobe je trend výrazných, farebných ilustrácií.

Obsah je rozdelený do 20 kapitol, ktoré na seba nadväzujú. Na knihe je uvedené, že sa jedná o "príbeh o priateľstve a lúčení, šťastí a smútku - s dôrazom na šťastí". Táto charakteristika výstižne opisuje daný príbeh. Celý príbeh sa točí okolo šťastia a poukazuje sa v ňom na to, čo ho vyvoláva.

Stručný obsah deja

Tina žije so svojim otcom a mačkou Mickou na Chmeľovej ulici, v žltom dome pod vŕškom. Zoznamujeme sa s ňou tesne pred jej nástupom do školy. Tina mala veľké očakávania a zároveň obavy. Bude sa mi moja pani učiteľka páčiť? Čo ak si nenájdem kamarátky? Tina sa postupne zoznamuje s novým prostredím, učiteľkou, so spolužiakmi. Na druhý deň objaví na ihrisku dievčatko s menom Frida, ktoré je jej sympatické. Stanú sa z nich nerozlučné kamarátky, všetko chcú robiť spolu, navštevujú sa. Tina mala ďalší dôvod, prečo byť šťastná. Šťastie však bolo iba dočasné. Frida sa odsťahovala a Tinu nesmierne trápila strata najlepšej kamarátky. Začala sa jej postupne lepiť smola na päty, bola nešťastná a ubolená. Ťažká životná etapa trvala do momentu, kým nedostala od Fridy list. Čo v ňom bolo napísané a ako to celé dopadlo, sa dočítate v knihe.

Hlavná postava

Tina - celým menom Kristína, je svetlovlasé, modrooké dievčatko. Ak má problém zaspať, počíta, koľkokrát bola v živote šťastná. Tine pritom často stačí ku šťastiu naozaj málo, napríklad darovaná žaba, zvládnutie plávania, či chvíle s kamarátkou.

Vedľajšie postavy

Frida - Tinina spolužiačka a najlepšia kamarátka.

V príbehu sa vyskytuje viacero postáv: Tinin otec, jej stará mama, učiteľka, spolužiaci, mačka Micka, morčatá Sniežik a Vločka

Kniha ma zaujala, lebo:

• hlavná postava Tina je síce obyčajné, ale veľmi milé, skromné a priateľské dievčatko a má potenciál osloviť detských čitateľov,
  • príbeh je jednoduchý, ale pútavý, opisujúci každodenný život malého dievčaťa,
  • poukazuje na to, že šťastným človeka môžu urobiť aj na pohľad bezvýznamné maličkosti,
  • text a ilustrácie spolu tvoria krásny a harmonický celok - jedno bez druhého by bolo neúplné.

Zhrnutie

Kniha Môj šťastný život ma okúzlila hlavnou postavou, čiernobielymi ilustráciamijednoduchým, ale citlivo napísaným príbehom, ktorý poukazuje na dôležitosť šťastia v živote a na skutočnosť, že na dosiahnutie šťastia často netreba veľa. Napriek tomu, že už dávno nespadám do vekovej kategórie, pre ktorú je táto kniha určená, prečítala som si ju s radosťou 2x. Tina mi bola kamarátkou a ja som si úprimne želala, aby bola šťastná. Veľmi ma upútala jej technika zaspávania - počítanie chvíľ, koľkokrát bola v živote šťastná. Je to krásna a inšpirujúca myšlienka. Keď najbližšie nebudem vedieť zaspať, určite to vyskúšam. Aj vy? :)

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.