Vyhľadávať v tomto blogu

piatok 16. júna 2017

Knižný úlovok & recenzia: Víla Jazmínka a škriatok Vendelín


Nedávno som robila objednávku detských kníh a zdalo sa mi, že ich mám v košíku ešte stále málo (manžel by so mnou určite nesúhlasil). To znamená, že ich bolo menej ako pätnásť. :) Preto som hľadala ďalej, prezerala ponuku a zbadala som knihu Víla Jazmínka a škriatok Vendelín. Autorku ani knihu som nepoznala, ale veľmi sa mi zapáčila obálka. Prečítala som si anotáciu a kniha putovala do košíka. Bolo toto rozhodnutie správne? Čoskoro sa to dozviete. :)

Knihu napísala slovenská spisovateľka Zuzana Csontosová a ilustrácie nakreslila Katarína Ilkovičová. 

Recenzovaná kniha



Prvé dojmy a zistenia

Už pri pohľade na roztomilú obálku som mala pocit, že táto kniha sa mi bude páčiť a postupne som sa v tom utvrdzovala.

Po otvorení knihy ma zaujala jednoduchá hra (nachádza sa aj na konci knihy). Je originálna a pekne spracovaná, ale nevýhodou je, že ju dieťa rýchlo dohrá.


Príbeh o víle Jazmínke, ktorá sa náhodne ocitla na Železnej studienke, je jednoduchý, ale pútavý.


Príbeh sa prelína s krátkymi a poučnými pasážami, v ktorých sa dieťa dozvie napríklad: čo je recyklácia a separovaný odpad, aké zvieratá žijú v Tatrách, čo sú chránené územia alebo čo je škatuľka poslednej záchrany.



Kniha okrem príbehu a poučných informácií ponúka aj inšpiratívne návody, napríklad návod na vytvorenie škriatkovského pohára na ceruzky, či na recykláciu starého oblečenia.


Príbeh, poučné pasáže i návody sú doplnené roztomilými, výstižnými ilustráciami.
 
Opis deja

V úvode sa zoznamujeme s vílou Jazmínkou, ktorá žije aj so svojimi sestrami vo Vysokých Tatrách. Jazmínka sa už doma trochu nudí, všetko tam pozná. Túži po zmene, zažiť niečo nové, spoznať ľudí a zistiť, ako žijú. Vydala sa preto na výlet. Neplánovala ísť ďaleko, ale kvôli prudkej zmene počasia sa dostala až do Bratislavy - na Železnú studienku. Zoznámila sa tu so škriatkami Oliverom a Olou. Oliver jej navrhol, nech im pomôže starať sa o les. Jazmínka sa postupne zoznamuje s lesom, jeho obyvateľmi a postupne sa učí veľa zaujímavého, napríklad ako separovať odpad. Cíti sa v lese dobre, má rada jeho obyvateľov. Jedného dňa však prídu do lesa ľudia, ktorí s ním majú svoje plány... viac sa dočítate v knihe. 

  
 Hlavná postava

Hlavnou postavou je Jazmínka, tatranská víla. Jazmínka je veľmi zvedavá, túži po dobrodružstve a spoznávaní sveta a ľudí. 


 Vedľajšie postavy

Jazmínka sa skamaráti so škriatkami Oliverom a Olou, neskôr sa zoznámi s Vendelínom. Sú to lesní škriatkovia žijúci na Železnej studienke. Milujú svoj les a s láskou sa o neho starajú.

Kniha ma zaujala, lebo:
  
  • pomáha budovať a posilňovať vzťah dieťaťa k prírode,
  • krátky, ale pútavý príbeh vzdeláva detského čitateľa, 
  • príbeh je šikovne prepojený s poučnými pasážami a praktickými návodmi na výrobu rôznych drobností,
  • príbeh sa odohráva na miestach (Železná studienka a Vysoké Tatry), ktoré slovenské deti majú šancu poznať,
  • roztomilé ilustrácie výstižne dotvárajú príbeh a krásne s ním ladia - neviem si predstaviť túto knihu s inými ilustráciami.


Zhrnutie

Táto kniha je veľmi hodnotná, pretože prostredníctvom jednoduchého príbehu, výstižných ilustrácií, poučných informácií a praktických návodov vysvetľuje dieťaťu potrebu ochrany prírody a dáva aj praktické rady a postupy, ako má dieťa postupovať, ak sa chce podieľať na ochrane prírody.

Keďže bývam v Bratislave a Železnú studničku poznám veľmi dobre, budem tam neskôr chodiť aj so synom Danielkom. Považujem za veľké plus, že bude môcť naživo vidieť, kde sa príbeh odohrával.

Túto knihu odporúčam všetkým deťom, pretože každé dieťa by malo mať pozitívny vzťah k prírode a mať vedomosti o jej ochrane. Prečítať a riadiť sa ňou by sa mali aj mnohí dospelí, ale žiaľ ani táto kniha nedokáže robiť zázraky v myslení ľudí, hlavne tých, u ktorých nebol budovaný vzťah k prírode v detstve. Máme však šancu ovplyvniť myslenie detí a táto kniha môže v tomto smere zohrať kľúčovú úlohu.

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára