Vyhľadávať v tomto blogu

streda 5. júla 2017

Baby touch and feel: Baby animals (recenzia)

V minulom článku som vám predstavila leporelo Baby's very first touchy-feely book, ktoré je vhodné pre 3 do 6 mesačné bábätká. Teraz vám predstavím leporelo, ktoré sa od toho prvého líši napríklad tým, že je určené pre 6 až 18 mesačné batoľatá a zvieratká sú v ňom znázornené prostredníctvom fotografií.

Pri zhromažďovaní informácií o tomto leporele ma prekvapilo, že má dlhé obdobie využitia - od 6 do 18 mesiaca veku dieťaťa. Pri prezeraní leporela sa mi nezdalo toto vekové rozpätie správne (zdalo sa mi príliš široké) a rozmýšľala som, prečo ho e-shop Babyknihy zaradil až do troch vekových kategórií (6-9 mesiacov, 9-12 mesiacov, 12-18 mesiacov). Neskôr som zistila odpoveď a vám ju tiež prezradím, ale až neskôr. :)




Baby touch and feel: Baby animals vydalo anglické vydavateľstvo DK (Dorling Kindersley).

Patrí medzi tzv. touch and feel leporelá a je vhodné pre deti od 6 mesiacov. Zaujme chlapcov i dievčatá.

Leporelo je tematicky zamerané na zvieratá. Dieťaťu predstaví rôzne mláďatá, napríklad žriebätko, prasiatko, medvieďa, či levíča.

Formát & materiál leporela

Leporelo má malý formát a kartónové, zaoblené strany, takže manipulácia s ním je pre dieťa jednoduchá a bezpečná. Vďaka hrubším stranám dieťa môže v leporele listovať.  

Textová zložka leporela

Text slúži na pomenovanie mláďatka na obrázku, ale dieťa sa okrem druhu zvieraťa dozvie aj aké zvuky dané mláďa vydáva alebo rôzne doplňujúce informácie, napríklad, že šteniatko čaká na večeru alebo mačiatka sú pripravené sa hrať. 





Vizuálna zložka leporela

Realistické ilustrácie sú kľúčové aj pre túto vekovú kategóriu detských čitateľov. Babyknihy sa o nevhodne zvolených ilustráciách zmieňuje nasledovne: "ilustrácie znázorňujúce psa šoférujúceho auto, ružové kravičky či modré žirafky sú nevhodné a vyvolajú u dieťaťa zbytočný zmätok." Recenzované leporelo obsahuje reálne zobrazenie zvierat, konkrétne ich fotografické znázornenie, čiže je 100% realistické. Ilustrácie kontrastujú s pozadím, výnimkou je prasiatko, za ktorým je ružové pozadie (zvolila by som inú farbu).

Súčastou ilustrácií sú tzv. dotykové "touch and feel" plochy. Dieťa sa môže dotýkať zvieratiek a pozadia obrázku a cítiť rôzne druhy povrchu - hebkosť levíčata, či medvedíka alebo drsnú nerovnosť ľadu. Babyknihy poukazuje na to, že v tomto leporele nájdeme na "jednotlivých stránkach dva typy dotykových plôch - väčšie, ktoré hneď upútajú a zbadajú ich aj menšie bábätká od 8+ mesiacov a menšie dotykové plochy, ktoré si vyžadujú prieskum a sú výzvou najmä pre staršie batoľatá od 12+ mesiacov." Táto informácia je zároveň vysvetlením, prečo je toto leporelo vhodné pre batoľatá až do 1,5 roka - obsahuje totiž dotykové plochy, ktoré plne "ocenia" staršie batoľatá. Som zvedavá, či Danielko vo veku 1,5 roka toto leporelo ešte bude považovať za zaujímavé alebo nie. Prosím, ak ho kúpite dieťaťu, ktoré má cca 1,5 roka, napíšte mi, či malo úspech.

Babyknihy upozorňuje aj na ďalšie pozitívum tohto leporela: "toto leporelo je výnimočné, lebo na každej strane je dotyková "touch and feel" plocha, čo nie je u všetkých leporel z vydavateľstva Dorling Kindersley bežné."





Prínos leporela

Umožňuje vnímanie elementárnej slovnej zásoby vďaka popisom k obrázkom u menších batoliat, pri starších batoľatách už prispieva k rozvoju slovnej zásoby. Prostredníctvom dotýkania sa touch and feel plôch a otáčania strán podporuje rozvoj jemnej motoriky.

Čo môžeme s knihou robiť? 

Dieťa môže s knihou pracovať samé - prezerať si obrázky, otáčať strany, dotýkať sa touch and feel plôch. Rodič mu môže leporelo čítať a rozprávať mu o zobrazených zvieratkách. So starším batoľaťom už rodič môže v rámci možností dieťaťa o obrázkoch komunikovať.




Ako vníma leporelo Danielko? 

Danielka toto leporelo zaujalo viac ako prvé recenzované leporelo. Dôvodov môže byť hneď niekoľko - Danielko už je trochu starší (v prípade bábätiek je dôležitý každý týždeň, pretože dieťa sa rýchlo vyvíja a učí nové veci) má už skúsenosť s týmto typom leporel, prípadne ho fotografické znázornenie zvierat zaujalo viac, ako kreslené zvieratká v minulom leporele.

Danielko skúmal obrázky, obracal stránky, ale najviac ho bavilo leporelo zatvárať a potom ho detailne obchytať. V zatváraní leporel je Danielko expert. Veľakrát som ho ani nestihla odfotiť, tak rýchlo leporelo zavrel. Po mne to nemá, ja knihám venujem dlhšiu pozornosť. :) Po čase som mu jeho novú zábavku stopla a leporelo som držala v rukách ja, dostatočne ďaleko od jeho ručičiek. Ukazovala som mu zvieratká a rozprávala mu o nich a táto metóda mala veľký úspech. Netuším, či niečomu rozumel, ale počúval ma veľmi pozorne. Bodaj by mu to zostalo aj v neskoršom veku. :) Táto metóda sa osvedčila, budem ju používať aj naďalej. Okrem efektívneho využitia kníh totiž umožňuje aj komunikáciu s Danielkom, ktorá sa odlišuje od našej bežnej komunikácie. Vďaka tomu má možnosť počuť viac slov.

Viem, že ste zvedavé/í na Danielka, tak tu ho máte. :)











Občas Danielka viac zaujímal jeho tatino. :)


Knižnica najmenšieho čitateľa

Leporelo je umiestnené na najnižšej polici Danielkovej knižnice, aby na neho videl a mal k nemu prístup.




Recenzované leporelo sa mi páči. Za najväčšie pozitívum považujem fotografické znázornenie mláďatiek, ktoré sú roztomilé a je veľká pravdepodobnosť, že deti zaujmú. Za veľmi vydarené považujem aj dotykové plochy, ktoré síce Danielko zatiaľ nevie oceniť, ale verím, že ten okamih príde. 

Ak vás leporelo Baby touch and feel: Baby animals zaujalo, nájdete ho v ponuke Babyknihy.sk, konkrétne tu

Aj toto leporelo je vo forme skráteného článku uvádzané v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára