Vyhľadávať v tomto blogu

nedeľa 16. júla 2017

Bublina 1/2017

Nedávno som si na Facebooku všimla, že veľa ľudí píše o (v tom čase) pripravovanom detskom časopise Bublina. Keďže sledujem dianie v knižnom svete, čítala som aj statusy a komentáre o Bubline. Spočiatku som neplánovala tento časopis kúpiť, pretože u nás doma ešte dlho nebude aktuálny. Keď som si však všimla, že ho chvália aj niektorí moji facebookoví priatelia, ktorí sú veľmi sčítaní a nezvyknú plytvať pochvalou, povedala som si, že si Bublinu predsa len kúpim a urobím si na ňu vlastný názor. Ak by sa mi Bublina zapáčila, odložím ju pre Danielka (má 7 mesiacov). Dočítala som sa, že tento časopis je určený pre 6 až 10 ročné deti, takže už "len" cca 5,5 roka a môžem dať zhodnotiť Bublinu Danielkovi. :)


V tomto článku sa nebudem venovať okolnostiam vzniku časopisu, ani jeho cieľom, či očakávaniam tvorcov. Ak vás takéto informácie zaujímajú, nájdete ich napríklad tu. Ja vám priblížim obsah prvého čísla Bubliny a prezradím môj názor na ňu.

Obálka

Obálka zaujme na prvý pohľad. Je výrazná, farebná a plná rozmanitých postavičiek, pričom niektoré majú vtipné hlášky, ktoré však podľa môjho názoru ocenia skôr dospelí čitatelia.



Páči sa mi zakomponovanie členiek redakčného tímu tohto časopisu - nájdeme ich v pravom dolnom rohu obálky.

zdroj: Medzi knihami

Čo v Bubline nájdeme? 

Obsah je veľmi rozmanitý. V Bubline nájdeme komiksy, krátke príbehy, nápadité návody, rozmanité články (poučné, zábavné i atraktívne pre deti a mládež), aj rôzne úlohy (spojovanka, bludisko, hľadanie rozdielov medzi obrázkami...). Vďaka rozmanitosti obsahu si každý čitateľ (dieťa i dospelý) môže nájsť niečo, čo ho zaujme.


Rozmanitý je nielen text, ale aj vizuálna zložka, ktorá predstavuje dôležitú zložku Bubliny. Prevažujú kreslené ilustrácie, ale nájdeme tu aj fotografie.

Páčilo sa mi... 

Bublina obsahuje niekoľko článkov, ktoré považujem za veľmi vydarené. S nadšením som si prečítala článok s exotickým nádychom nazvaný Hry zo sveta. Dočítala som sa v ňom, aké hry sa hrajú deti v Ghane, Afganistane a Ekvádore. Samotná myšlienka napísať takýto článok je úžasná a teším sa na ďalšie v budúcich číslach časopisu.



Na stranách 22-23 som si prečítala článok s názvom Prečo zabúdame?, ktorý je veľmi pútavý a poučný. Niet divu, napísala ho totiž lekárka - Mudr. Zuzana Košutzká. Súčasťou článku je aj nádherná a fascinujúca ilustrácia od Petry Lukovicsovej. Dlho som sa na túto ilustráciu pozerala a kochala sa ňou. Tento článok môže byť poučný nielen pre deti, ale aj pre ich rodičov.


Zaujal ma aj článok s krátkym názvom Merkur, ktorý sa venuje slávnej mechanickej stavebnici Merkur. Detskí čitatelia sa dozvedia o kultovej stavebnici, s ktorou sa v detstve hrali ich rodičia (možno aj starí rodičia). Rodičia si pri čítaní článku môžu zaspomínať na detstvo.

Chuť na zmrzlinu u mňa rástla pri čítaní článku s vtipným názvom Veda v zmrzke. Som zvedavá, či si v ďalších číslach prečítam články o iných dobrotách. Na jednej strane dúfam, že áno, lebo je to super nápad. Na druhej strane, ak by takéto články v časopise už neboli, aspoň by som nemala chuť vyrabovať chladničku. :) 

Za výborný nápad považujem zaradenie cestopisného článku, ktorý sa venuje Mexiku. Obsahuje informácie o histórii krajiny, jej jedle a prírode. Článok je šitý na mieru detskému čitateľovi - je jednoduchý, zrozumiteľný a pútavý.

Na dlhší čas upútala moju pozornosť dvojstrana s názvom Nájdi alebo zrátaj! Mám rada tento typ úloh. Dieťa sa pri ich plnení zabaví a potrénuje sa v sústredení a trpezlivosti. Zároveň ich môže plniť spolu s rodičom.


Návody obsiahnuté v časopise (napr. Vodná raketa, Prázdninové ťaháky, Vyrob si mega bublifuk!) sú nápadité a originálne. Do niektorých by sa mi však nechcelo s Danielkom púšťať, preto dúfam, že ich buď nebude chcieť realizovať alebo že donúti k spoluúčasti svojho tatina. :)

Oceňujem zaradenie knižných tipov. Škoda, že im je venovaná iba jedna strana, takže sa tam zmestili iba dve knihy. Knižné tipy by si zaslúžili viac priestoru.

Nepáčilo sa mi...

S veľkým očakávaním som sa začítala do komiksov. Predsa len, deti majú veľmi rady komiksy, takže ich zaradenie do časopisu považujem za rozumný krok. Po prečítaní som bola trochu sklamaná. Prvý komiks sa mi zdal byť nudný (aj napriek návšteve knižnice) a druhý komiks je síce originálny, ale na môj vkus príliš uletený a proste... divný. Nevylučujem však, že sa deťom budú páčiť.

Dvojstrana s článkami Hiphopédia a Rapovanie s Vecom síce pôsobí moderne, ale nezdá sa mi vhodná pre menšie deti (ktoré sú tiež cieľovou skupinou čitateľov). Mňa tieto články nezaujali, ale verím, že mnohé deti ich ocenia.


Pár slov na záver

Keď som si prečítala, koľkí ľudia sa podieľali na tvorbe textov (15) a ilustrácií (8), hovorila som si, že to nie je dobré znamenie. Po prečítaní všetkých článkov a prezretí ilustrácií som však bola milo prekvapená. Áno, je vidieť, že na časopise pracovalo viac ľudí, ale napodiv to dopadlo naozaj dobre.

Časopis je všestranne veľmi rozmanitý. Každé dieťa v ňom môže nájsť článok, ktorý ho zaujme. Články venujúce sa rôznym aktivitám zvyšujú šancu, že dieťa časopis po prečítaní nadobro neodloží.

Ak by som dostala otázku, čo by som na časopise navrhovala vylepšiť/zmeniť, odpovedala by som nasledovne: vytvárať nápaditejšie komiksy, rozšíriť počet článkov s príbehmi a uvádzať viac knižných tipov.

Celkovo hodnotím prvé číslo časopisu Bublina ako veľmi vydarené. Deti sa pri čítaní článkov dozvedia mnoho zaujímavých informácií, precvičia si mozog, zasmejú sa, i zažijú veľa zábavy. Bublina má potenciál zaujať aj dospelých čitateľov.

Držím tímu Bubliny palce a teším sa na písanie článkov o ďalších číslach Bubliny. :)

PS Bublinu nájdete aj na Facebooku.

1 komentár:

  1. Je trapne, ze sa vulgarni raperi pchaju uz aj tam, urcite by som to detom nedal citat.

    OdpovedaťOdstrániť