Vyhľadávať v tomto blogu

nedeľa 2. júla 2017

Kubko hrá futbal (recenzia)

V minulom článku som vám predstavila prvú knihu z knižnej edície vydavateľstva Verbarium nazvanej Kamarát Kubko. Verbarium mi v rámci spolupráce poskytlo aj druhý diel tejto edície (obe knihy sú novinkami) s názvom Kubko hrá futbal a v tejto recenzii vám ho predstavím.

Knihu napísal nemecký spisovateľ Christian Tielmann a ilustrácie nakreslila Sabine Kraushaar.

Recenzovaná kniha


Prvé dojmy a zistenia

Kniha je určená pre deti od troch rokov

Táto kniha má rovnakého autora a ilustrátorku ako prvý diel edície s názvom Kubko ide do škôlky, preto aj štýl písania a ilustrácií zostáva zachovaný. Aj v prípade tejto knihy hrajú dominantnú úlohu ilustrácie a text sa vyskytuje v menšej miere.

Príbeh je aj tentoraz jednoduchý a téma je jasná už zo samotného názvu Kubko hrá futbal. Celý dej sa točí okolo futbalu. Páči sa mi, že v tomto príbehu sa vyskytuje aj hašterenie medzi deťmi a tiež súťaživosť, pretože oboje je súčasťou vzťahov (nielen) medzi deťmi.

Predpokladám, že chlapci pri čítaní knihy ocenia rady ako hrať futbal. Tieto informácie sa Kubko a Paulínka dozvedajú od Kubkovho brata Daniela.

Počas zápasu sa vyskytujú aj negatívne emócie a správanie, súvisiace so zápalom do hry. Kubko sa dokonca dopustil faulu. Situácia sa však po krátkej výmene názorov vyrieši vďaka Kubkovmu bratovi.


Aj v tomto príbehu sa v ilustráciách vyskytuje Kubkov plyšový zajačik. V niektorých prípadoch je jeho umiestnenie naozaj vtipné, ako napríklad na obrázkoch nižšie:



Stručný obsah deja

Na začiatku príbehu sa stretávame s Kubkom a jeho kamarátkou Paulínkou. Hrajú spolu futbal. V hre ich preruší Samo (syn susedov) a začne si Kubka a Paulínku doberať. Kubka to nahnevá a preto navrhne Samovi, aby si proti sebe zahrali. Pred zápasom Kubka a Paulínku trénuje Kubkov starší brat Daniel, ktorý bol tiež súčasťou tímu ako brankár. Zvyšok príbehu opisuje priebeh futbalového zápasu. Počas zápasu vládne na ihrisku veľká súťaživosť a preto sa vyskytujú aj negatívne emócie a nešportové správanie. Ako zápas dopadne sa dozviete, ak si prečítate knihu. :)


Hlavná postava

Hlavnou postavou je škôlkar Kubko. Z príbehu vyplýva, že je súťaživý a miluje futbal.

Vedľajšie postavy

Aj v tomto diely vystupuje Kubkova kamarátka Paulínka a starší brat Daniel, ktorí sú súčasťou futbalového tímu. Okrem nich v príbehu vystupujú aj deti z druhého futbalového tímu.

Kniha ma zaujala, lebo:

  • príbeh je venovaný futbalu a ten chlapci milujú, preto si myslím, že kniha má veľkú šancu chlapcov zaujať,
  • v príbehu sa vyskytujú aj negatívne emócie a prejavy správania - považujem to za veľmi užitočné, pretože je veľmi dôležité na ne poukazovať a následne vysvetliť dieťaťu, ako spracovať negatívne emócie a ako riešiť následky negatívneho, resp. nevhodného správania.

Zhrnutie

Kniha Kubko hrá futbal ma síce svojou témou zaujala menej ako kniha Kubko ide do škôlky, ale to je dané tým, že som baba a futbal ma nikdy nebavil. :)

Oceňujem, že sa v knihe opisujú aj negatívne emócie a nevhodné správanie, vrátane riešenia konfliktu, ktorý vznikol počas napínavého zápasu. Je veľmi dôležité deťom sprostredkovať príbehy, v ktorých sa vyskytujú reálne situácie a ľudské reakcie, pretože vedomosti nadobudnuté z týchto príbehov im môžu byť v budúcnosti užitočné.

Pobavila ma prítomnosť plyšového zajačika na väčšine obrázkov. Zajačika som hľadala okamžite pri pohľade na obrázky. V niektorých prípadoch je jeho umiestenie a vzhľad naozaj vtipný. Som zvedavá, či si zajačikov častý výskyt neskôr všimne aj môj syn Danielko. 

Kubko hrá futbal je milá, napínavá a užitočná kniha. Som presvedčená, že chlapci si ju určite obľúbia. Zaujímalo by ma, či aj u dievčat bude mať úspech. Ak budete túto knihu čítať so svojimi dcérkami, dajte mi prosím vedieť, ako na ňu reagovali.

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej časti Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.

2 komentáre:

  1. Myslím, že jsem právě objevila ideální knížku pro mého malého brášku :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. teším sa! prosím ťa, ak ju bráškovi kúpiš, napíš mi, či mala kniha úspech. veľmi ma zaujímajú reakcie detí na konkrétne knihy.

      Odstrániť