utorok 4. júla 2017

Terka ide do školy (recenzia)

Medzi moje činnosti spojené s blogom Knihovníčkin svet patrí aj priebežné zisťovanie, aké knihy majú slovenské deti radi. V rámci takéhoto prieskumu som napríklad natrafila na fenomén menom Terka. Čítala som správy typu: "Terka je skvelá!", "moje dieťa zbožňuje Terku", "máme všetky knihy o Terke", "čítali sme knihy o Terke už niekoľkokrát" a v poslednom období bola veľmi častá otázka - "kedy vyjde Terka ide do školy?". Ja som samozrejme vedela, kto je Terka. :) Nemala som však ešte tú česť sa s touto knižnou celebritou zoznámiť osobne. Verbarium mi však v rámci našej spolupráce toto stretnutie sprostredkovalo. Dostali sa mi do rúk dve knihy o Terke a jednou z nich je aj zmienená Terka ide do školy. Túto knihu vám teraz predstavím.

Knihu napísala nemecká spisovateľka Liane Schneider a ilustrácie nakreslila Eva Wenzel-Bürger.

Skôr, ako prejdem k opisu a hodnoteniu knihy Terka ide do školy, venujem aspoň pár riadkov Terke. Sú určené tým čitateľom, ktorí Terku a jej "históriu" nepoznajú, ale radi by. Ak Terku poznáte, kľudne túto časť recenzie preskočte. ;)

K informáciám o Terke som sa prepracovávala postupne. Zorientovať sa mi umožnilo Verbarium, ktoré na svojom webovom sídle o autorke knihy uvádza: "Vďaka práci s deťmi pozná dôverne detskú dušu, čo sa odráža aj v jej každodenných príbehoch Terky. Prvú knihu napísala v roku 1992 a inšpiráciou jej bola vlastná dcéra, podľa ktorej pomenovala aj hlavnú hrdinku. Jej každodenné zážitky a príbehy prepísala do knižnej podoby s pôvabnými ilustráciami, z ktorých vznikol aj populárny televízny seriál." Z obálky knihy som sa zase dozvedela  informáciu: "Poznáte z TV seriálu Conni" (informácie o seriály nájdete napríklad tu). Zaujalo ma, že seriál sa volá Conni. Na základe informácie z obálky knihy som sa dovtípila, že Conni je originálne meno Terky (originálne vydanie knihy je nemecké). Touto informáciou uzatváram "historické okienko". Kto je ale Terka / Conni? Terka je plavovlasé dievčatko, s ktorým sa zoznamujeme pred jej nástupom do škôlky (1. diel edície). V jednotlivých dieloch máme možnosť sledovať Terkin každodenný život a jej rozmanité zážitky.

Recenzovaná kniha

Prvé dojmy a zistenia

Kniha je určená pre deti od troch rokov.

Kniha sa v mnohých smeroch podobá príbehom o Kubkovi, ktoré som vám predstavila v nedávnych recenziách (tu a tu). Tiež má malý rozsah strán, prináša jednoduchý príbeh, ktorý však deti zaujme a môžu sa s Terkou stotožniť.

Terka od prvého dielu edície poriadne vyrástla. Deti sa s ňou zoznámili pred nástupom do škôlky, teraz Terka už ide do školy.

V príbehu je opísaný zápis do školy, ale napríklad aj zariadenie tried. Tieto informácie umožnia dieťaťu vytvoriť si jasnejšiu predstavu, ako škola vyzerá a ako to v nej funguje. Získa tiež prehľad, čo všetko bude do školy potrebovať. Veľký priestor je venovaný prvému školskému dňu. Niektoré časti knihy pravdepodobne nezodpovedajú realite slovenského školstva (pripomínam, že kniha vyšla pôvodne v nemčine), preto považujem za vhodné dieťaťu vysvetliť, že jeho prvý deň asi nebude presne takto prebiehať. Myslím, že medzi detskými čitateľmi sa určite nájdu deti, ktoré sa potešia, že v deň nástupu do školy dostanú školský kornút. Musím sa priznať, že ja som doteraz netušila, že také niečo existuje. Dúfam, že ho o pár rokov odo mňa nebude Danielko vyžadovať. Skúsené mamičky, otázka na vás - existuje tzv. školský kornút aj u nás, či je to vyslovene nemecký zvyk?

Významnú úlohu v príbehu zohrávajú ilustrácie. Veľmi sa mi páči, že obsahujú množstvo detailov. Umožňujú lepšie predstavenie si príbehu. V recenzii knihy Kubko ide do škôlky som spomínala, že sa takmer všetky postavy stále usmievajú. Aj táto kniha je plná úsmevov. Dokonca aj postavičky v detských kresbách sa usmievajú. Je to veľmi milý detail.

Stručný obsah deja

S Terkou sa stretávame tesne pred nástupom do školy. Má trochu obavy, ale vďaka rodičom ich prekoná. Po príchode do školy najprv absolvuje zápis a prehliadku, no má možnosť nahliadnuť aj do tried. Postupne sa pripravuje na začiatok vyučovania. Následne je opísaný prvý školský deň - od predstavenia na uvítanie, cez zoznámenie s učiteľkou a triedou, vyučovanie až po spoločné fotenie na záver prvého školského dňa.

Hlavná postava

Hlavnou postavou je čerstvá prváčka, plavovlasé dievčatko Terka.

Vedľajšie postavy

V príbehu je viacero vedľajších postáv, napríklad: Terkina rodina (otec, mama, mladší brat), kamarátka Julka, pani učiteľka Lesná a spolužiaci.

Kniha sa mi páči, lebo:

• príbeh vychádza z každodenného života obyčajného dievčatka, takže sa s ňou deti ľahko stotožnia a jej príbehy a zážitky sú im blízke,
  • vďaka príbehu získajú základnú predstavu o škole a jej fungovaní,
  • detailné ilustrácie výborne dotvárajú príbeh.

Zhrnutie

Terka ide do školy je jednoduchý príbeh, ktorý je pre deti zaujímavý tým, že opisuje každodenný život obyčajného dieťaťa. Deti zažívajú (zažijú) rovnaké situácie ako Terka a preto sa s ňou ľahko a rýchlo stotožnia.

Milí rodičia (najmä maminy), ak ste na túto knihu nedočkavo so svojimi deťmi čakali, napíšte mi prosím do komentára pod článok, či mala kniha úspech. :)

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.