Vyhľadávať v tomto blogu

pondelok 7. augusta 2017

Baby's very first touchy-feely: Farm play book (recenzia)

Vo väčšine predchádzajúcich recenzií leporel od Babykníh som venovala priestor touch and feel leporelám, ktoré boli tematicky zamerané na zvieratá (rôzne zvieratá, mláďatá, mláďatá a oteckovia, zvieratá na farme). Aj leporelo s názvom Baby's very first touchy-feely: Farm play book (ďalej len Farm play book) spadá do kategórie vyššie opisovaných leporel. Malo zmysel recenzovať ďalšie podobné leporelo? Podľa mňa malo. Áno, toto leporelo sa v niektorých ohľadoch podobá na tie predchádzajúce, ale niečo ho robí výnimočným, hodným pozornosti. Chcete vedieť, čo ho robí výnimočným? Čítajte ďalej. :)




Toto leporelo vyšlo vo vydavateľstve Usborne Publishing. Ilustrácie nakreslila Stella Baggott. S týmto vydavateľstvom a ilustrátorkou sme sa už stretli v recenziách leporel Baby's very first touchy-feely book a Baby's very first noisy book: farm. Keďže sa mi ilustrácie Stelly Baggott páčia, bola veľká pravdepodobnosť, že sa mi budú páčiť aj ilustrácie v leporele Farm play book.

Leporelo je podľa e-shopu Babyknihy určené pre 9 až 24 mesačné deti, čiže je v ponuke Babykníh zaradené v troch vekových kategóriách (9-12 mesiacov, 12-18 mesiacov a 18-24 mesiacov). Ak čítate moje recenzie leporel od Babykníh pravidelne, asi tušíte, aký je dôvod zaradenia leporela do viacerých kategórií. Áno, aj tentoraz je zaradenie ovplyvnené dotykovými plochami - niektoré z nich ocenia dojčatá (do 1 roku), iné zase batoľatá.




Farm play book zaujme chlapcov i dievčatá.

Témou leporela sú zvieratá žijúce na farme (tejto téme sa venovalo aj zvukové leporelo Baby's very first noisy book: farm). Okrem zvierat žijúcich na farme je v ňom znázornené aj okolité prostredie (napríklad lúka, kde sa pasú kravy a ovečky).

Formát a materiál leporela


Leporelo má kartónové strany a veľkosťou sa podobá na leporelo Hello Daddy.

Textová zložka leporela


V recenziách leporel zvyknem uvádzať, že obsahujú málo textu. Je to tak aj v prípade leporela Farm play book. Dieťa sa prostredníctvom textu dozvie, aké zvuky vydávajú zvieratá (zvuky kráv, kačiek, prasiatok, oviec, sliepky, kuriatok, kohúta atď.) a tiež môže skúsiť uhádnuť, čo sa skrýva za jednotlivými otváracími okienkami. Na každej dvojstrane sa nachádza jedno také otváracie okienko. Ich zakomponovanie do leporela sa mi veľmi páči, pretože predstavujú prvok prekvapenia a tajomstva.



Vizuálna zložka leporela


Zvieratká sú v leporele znázornené jednoducho, ale zároveň realisticky (i z hľadiska farebnosti). Veľmi sa mi páči, že toto leporelo obsahuje aj pútavé pozadie (v prípade leporel pre najmenších čitateľov také pozadie byť nemá, ale toto leporelo je už určené pre staršie bábätká). Na jednotlivých stranách vidíme okrem zvieratiek aj prostredie, v ktorom žijú. Vidíme kuriatka, ktoré spolu so sliepočkou a kohútom zobkajú vonku zrno, prasiatka, ktoré spokojne podriemkavajú v bahne, ovečky veselo pobehujúce po lúke, či spievajúcich vtáčikov na poli. Celkovo na mňa leporelo z vizuálneho hľadiska pôsobí veľmi pozitívne. Je veselé, pútavé, farebné (ale nie príliš), obsahuje veľa detailov, ktoré umožňujú knihu dlhšie skúmať.



Leporelo obsahuje veľa dotykových plôch - väčšie, nápadnejšie i menšie, menej nápadné. Dieťa sa môže dotýkať zvieratiek a cítiť ich srsť alebo v prípade vtákov ich perie: hebké perie kohúta a sliepky alebo huňatú srsť ovečky. Zaujala ma aj dotyková plocha umiestnená na obálke (koleso traktora) a veľmi originálna dotyková plocha znázorňujúca povrch karfiola. Dotykové plochy, ktoré som vám opísala, patria medzi tie nápadnejšie, aj menšie bábätká si ich všimnú. V leporele sa však nachádzajú aj veľmi vydarené dotykové plochy vo forme výrezov (Babyknihy tieto dotykové plochy označil ako vystrihovačky - mne sa viac pozdáva označenie výrezy). Tieto výrezy sú súčasťou každej dvojstrany. Niekedy sú súčasťou okolitej prírody, inokedy sú súčasťou zvieratiek (napríklad prasaťa). Z týchto dotykových plôch som nadšená. Bavilo ma ich hľadať, pretože nie všetky som našla okamžite.

Rozmanitosť dotykových plôch, prítomnosť otváracích okienok a vydarené pozadia obrázkov robia toto leporelom výnimočným (v porovnaní s predchádzajúcimi recenzovanými leporelami od Babyknihy).




Prínos leporela


Dieťa sa prostredníctvom obrázkov oboznamuje so zvieratami na farme a s prostredím, v ktorom žijú. Dozvie sa, aké zvuky zvieratá vydávajú a má možnosť hádať, čo sa nachádza za okienkami.


Čo môžeme s leporelom robiť?


Dojča (obdobie prvého roka života) môže skúšať otáčať jednotlivé stránky, prezerať si obrázky a dotýkať sa dotykových plôch. Aj v prípade tohto leporela je vhodné, aby rodič robil dieťaťu spoločnosť a aktívne sa zapájal. Môže mu prečítať, aké zvuky zvieratá robia, opísať mu, čo sa nachádza na obrázkoch, porozprávať mu o živote na farme a ukázať mu dotykové plochy, ktoré dieťa nenašlo. Batoľa má väčšiu šancu nájsť všetky dotykové plochy, napriek tomu považujem sa správne robiť mu pri "čítaní" leporela pozornosť. Ak zvláda otáčanie strán a je úspešné v hľadaní dotykových plôch, rodič sa s ním môže o leporele rozprávať.

Ako vníma leporelo Danielko? 


Aj tentoraz Danielka leporelo okamžite zaujalo.



Ukázala som mu okienka a odvtedy od nich nevedel odtrhnúť zrak a ručičky. 



Prišiel sa na nás pozriem Danielkov tatino. V tom momente Danielka prestanú všetky leporelá zaujímať. Tento pohľad patrí tatinovi...



...a tento mne. Som dopadla... :D



okienka proste bodovali.



Tak ako aj minule, Danielka začalo leporelo v určitom momente nudiť a odplazil sa ku knižnici.



Bez váhania hneď siahol na svoje najobľúbenejšie - zvukové leporelo.



Stiahol si ho na zem a po pár pokusoch sa mu podarilo stlačiť tlačidlo.



Takto sa tváril pri počúvaní zvukov kačice. :)



Podarilo sa mi ho presvedčiť, nech sa ešte na chvíľu vráti testovať. Tak sa znova ujal okienok.



Keďže okienok v knihe viac nebolo, čoskoro mi dal jasne najavo, že sa už bude venovať inej aktivite.



Leporelo Farm play book ma zaujalo zo všetkých doteraz recenzovaných touch and feel leporel najviac. Danielka veľmi zaujali okienka, stále ich chytal, hýbal s nimi, chcel ich zjesť. Naďalej je však jeho favoritom zvukové leporelo Baby's very first noisy book: farm.

Z vizuálneho hľadiska je leporelo veselé, farebné, nápadité a prepracované. Veľmi sa mi páčili detailne premyslené pozadia obrázkov. Najviac ma však zaujali nápadité dotykové plochy a otváracie okienka. Vďaka rozmanitým dotykovým plochám vo forme výrezov je šanca, že leporelo zaujme deti na dlhší čas, pretože si vyžadujú dlhšie skúmanie. Napriek tomu, že zvieratkám a touch and feel leporelám som už venovala dosť veľa pozornosti, pri testovaní tohto leporela som sa rozhodne nenudila, práve naopak! Veľmi ma bavilo ho skúmať a som presvedčená, že zaujme aj detských čitateľov.

Ak vás leporelo Baby's very first touchy-feely: Farm play book zaujalo, nájdete ho v e-shope Babyknihy, napríklad tu.

Aj toto leporelo je vo forme skráteného článku uvádzané v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.


2 komentáre:

  1. Ten pohľad, ktorý venoval tebe, ten je úžasný. :D Aj u nás sú to na tatina samé úsmevy, ale na mňa sa občas aj zamračí.
    Danielko má okolo sedem mesiacov, všakže? Adamko dokáže leporela zatiaľ len sledovať, chytiť a oslintať. Nejaké okienka, zvuky alebo rôzne povrchy ho absolútne nezaujímajú. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. že? joj, tie jeho pohľady! :) trošku je to nefér, že ja sa snažím a spraží ma pohľadom, tatino iba vojde do miestnosti a Danko nasadí "americký úsmev" (zatiaľ dvojzubý). :) ...Danko mal teraz 7. augusta osem mesiacov. tieto naše detičky sú schopné urobiť veľký pokrok v priebehu týždňa, čiže aj pár mesiacov medzi bábätkami je veľký. a slintá na knihy aj Danko. záujem je premenlivý, rôzne dlhý. zvukové knihy ho fascinujú. jeho všetky zvuky fascinujú. :)

      Odstrániť