streda 2. augusta 2017

Moje srdce sa smeje a veselí (recenzia)

Pamätáte sa na Tinu z knihy Môj šťastný život? Ja som si Tinu veľmi obľúbila a preto som bola zvedavá, ako sa jej darí v zvyšných štyroch dieloch. Je naďalej šťastná? Je Frida stále jej najlepšou kamarátkou? Stretávajú sa? Darí sa Tine v škole? Tieto otázky mi behali po rozume, keď som rozmýšľala o mojej obľúbenej detskej hrdinke. Zdôverila som sa vydavateľstvu Verbarium, že by som si rada prečítala aj zvyšné príbehy o Tine a Verbarium mi vyšlo v ústrety. Knihy mám doma a nastal čas prestať sa z nich potichúčky tešiť a napísať vám o nich recenzie.

Moje srdce sa smeje a veselí je druhý diel edície nazvanej Príbehy o Tine a Fride. Recenziu prvého dielu s názvom Môj šťastný život nájdete tu. Nájdete v nej (okrem iného) informácie o autorke knihy a stručnú charakteristiku postáv - tieto informácie už nebudem v recenziách zvyšných dielov uvádzať (resp. uvediem ich ak dôjde k zmene, napríklad pribudnú nové dôležité postavy).

Čo má druhý diel edície spoločné s predchádzajúcim dielom?

Aj túto knihu...

Aj táto kniha...
  • je určená pre vekovú kategóriu 7+,
  • obsahuje nádherné čiernobiele ilustrácie,
  • opisuje okamihy šťastia i smútku v Tininom živote,
  • opisuje smutnú/negatívnu udalosť v Tininom živote.

Čo sa udialo v knihe Môj šťastný život?

V prvom príbehu sme sa zoznámili so svetlovlasým dievčatkom Tinou, z ktorej sa stala školáčka. Sledovali sme jej nástup do školy, priebeh vyučovania, ale hlavne nadviazanie kamarátstva s Fridou, ich spoločné chvíle a náhle odlúčenie. Tinin život nie je stále šťastný, vyskytujú sa v ňom aj smutné chvíle, s ktorými sa Tina musí popasovať...

Čo sa deje v knihe Moje srdce sa smeje a veselí?

V prvej kapitole sa znova stretávame s Tinou. So šťastnou Tinou, lebo aj keď je niekedy menej šťastná, to sa neráta. Ocitáme sa s Tinou v jej triede. Keďže Frida sa odsťahovala, Tina sa snaží skamarátiť so spolužiačkami - Miškou a Viki. Tie sú však nerozlučná dvojica a od Tiny si držia odstup. Niekedy sú k nej vyslovene zlé, ako vtedy, keď Miška a Viki prejavili záujem o spolužiaka Loptoša, ale ten prejavil záujem o Tinu. Urazilo ich to a dali to Tine pocítiť. Po tomto zážitku Tina nebola šťastná a chcela šťastie získať späť vďaka spomínaniu na chvíle strávené s Fridou. V spomínaní ju prerušila pani učiteľka, ktorá sa rozhodla Tine pomôcť, aby nebola osamelá, ale urobila to veľmi nešťastným spôsobom - posadila ju medzi nerozlučné kamošky Mišku a Viki. Reakcia z ich strany bola rýchla a škaredá - štípali Tinu do ramien.

Tina to už v určitom okamihu nedokázala ďalej znášať a rozhodla sa brániť. Jej odvetou bolo postriekanie spolužiačok kečupom. Protiútok to bol síce účinný, ale miesto Viki sa jej podarilo postriekať pani učiteľku, ktorá išla práve okolo.

Tina po tomto incidente utiekla domov. Bola nešťastná a plakala. Zrazu ju prekvapil príchod jej otecka. Ten sa čoskoro dozvedel, čo sa v škole stalo... viac sa dozviete v knihe. :)

Zaujalo ma...

Moje srdce sa smeje a veselí - krásny názov knihy, že? Tušila som, že túto krásnu myšlienku vyslovila Tina, ale nevedela som kedy a pri akej príležitosti. Neskôr som sa to dozvedela... a bola som spokojná. Aj vy sa to môžete dozvedieť, ak si prečítate knihu. :)

Znova som sa kochala krásnymi ilustráciami. Aj tentoraz sú jednoduché a čiernobiele, ale sú dokonalé. Vždy po obrátení strany som si najprv prezrela ilustrácie a následne si prečítala text. Po prečítaní som si znova prezrela ilustrácie. Fascinuje ma, ako vie Eva Eriksson výstižne znázorniť vnútorné prežívanie postáv. Ak je Tina smutná, nahnevaná, šťastná, nešťastná, proste nech sa v nej čokoľvek deje, nemusíme ani čítať text. Zistíme to pri pohľade na kreslenú Tinu.

Príbeh sa znova točil okolo šťastia, smútku, priateľstva a odlúčenia, tak ako to bolo aj v prvom príbehu. Páči sa mi, ako sa Lagercrantz vie tejto téme venovať v niekoľkých knihách a stále ju vie poňať pútavo a kvalitne.

Jedným z dôvodov Tininho smútku bola šikana zo strany Mišky a Viki. Túto časť príbehu považujem za vynikajúco opísanú a nakreslenú. Je z nej cítiť Tinin smútok, bolesť, frustráciu z danej situácie. Jej riešenie nebolo najsprávnejšie, ale pochopiteľné. Myslím, že detským čitateľom sa bude jej reakcia páčiť.

Pár slov na záver

Druhý príbeh o Tine s názvom Moje srdce sa smeje a veselí nesklamal moje očakávania. Aj tentoraz ma príbeh zo života (takmer stále) šťastnej Tiny očaril. Tešila som sa s ňou, keď bola šťastná a prežívala som hnev pri čítaní o tom, ako jej spolužiačky robili zle. Bola som v očakávaní, či sa v tomto príbehu stretne s Fridou. Ilustrácie si ma znova podmanili a stále ma lákali k opätovnému prezeraniu. Nastal však čas zistiť, či je Tina šťastná aj v treťom diely tejto vydarenej edície...

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.