utorok 22. augusta 2017

Uspávanky (recenzia)

V starších recenziách som už spomínala tri veľmi vydarené básničkové knihy určené pre malých čitateľov. Teraz vám predstavím ďalšiu knihu plnú básničiek. Aj tentoraz vyšla vo vydavateľstve BUVIK. V rámci spolupráce s týmto vydavateľstvom som už recenzovala dve básničkové knihy, konkrétne Zažmúr očká a Veľké bum a malé bum. Obe zmieňované knihy som v recenziách chválila. Pochválim aj Uspávanky? Čítajte ďalej, dozviete sa. :)

Kniha predstavuje výber z tvorby slovenských a českých básnikov. Zostavila ho Mária Števková, ktorej meno nájdeme v mnohých knihách od vydavateľstva BUVIK (zaujímavosť - je jednou z jeho zakladateľov). Ilustrácie nakreslila Maja Dusíková.

Recenzovaná kniha

Zoznámenie sa s knihou...

Kniha je na webovej stránke vydavateľstva BUVIK prezentovaná pod názvom Uspávanky, ale to je nepresná informácia, pretože kniha má súčasne dva názvy - Uspávanky a Prebúdzanky. Prebúdzanky je krásne slovo, čo poviete? Kniha je spracovaná veľmi zaujímavo - z jednej strany je časť knihy s názvom Uspávanky a z druhej strany (zvratmo) je časť s názvom Prebúdzanky. V časti Uspávanky nájdeme milé, pútavé a nenáročné (považujem to za pozitívum) básničky, ktoré sú ako stvorené na čítanie deťom pred spaním. V časti Prebúdzanky sa nachádzajú básničky rozprávajúce o prebúdzaní, ale aj o deťoch a zvieratkách. Básničky dopĺňajú roztomilé ilustrácie.

Kniha je podľa vydavateľstva BUVIK určená pre deti od troch rokov

Nezvyknem v recenziách uvádzať oficiálnu anotáciu kníh, v tomto prípade urobím výnimku, lebo anotácia tejto knihy je výborne napísaná a knihu výstižne charakterizuje: "Básne - uspávanky z jednej strany knihy dieťa pred spaním upokoja a navodia láskavú atmosféru bezpečia domova a istoty a z opačnej strany knihy básne - prebúdzanky dieťa potešia a rozveselia pri rannom vstávaní. Zbierka je výberom básnických textov známych slovenských i českých básnikov, vzácnych svojou vrúcnosťou. Nežná ilustrácia Maje Dusíkovej zintenzívni lyrický a harmonický akcent poézie. Kniha si nájde svoje miesto v rodinnej knižnici, ale aj v materských školách, keďže je určená predovšetkým najmenším deťom." (zdroj)

Ukážka z knihy

V knihe nie je básnička, ktorú by som považovala za nevydarenú. Niektoré ma však zaujali viac a pár z nich vám ukážem, aby ste si o knihe mohli urobiť detailnejšiu mienku.

Uspávanky

Nežná, krátka básnička o mačiatku, doplnená roztomilou ilustráciou:

Pútavá básnička o spánku a snoch hračiek spolu s pútavou, detailnou ilustráciou sa určite páči nielen mne, ale aj deťom:

Vtipná a vizuálne zaujímavo spracovaná básnička o postupnom zaspávaní slona:

Originálna básnička o včielkach, ktoré sa tiež už chystajú do postieľky:

Prebúdzanky

Zábavná básnička o driemajúcom kocúrikovi Murkovi. Táto básnička môže poslúžiť na trénovanie spoluhlásky R:

Básnička o prebúdzaní, doplnená peknou ilustráciou:

Dôvody, prečo sa mi kniha páči:

• zaujímavá tematika - básničky (prevažne) súvisiace so zaspávaním, spánkom a prebúdzaním,
  • zaujímavé spracovanie knihy - z jednej strany Uspávanky, z druhej strany (zvratmo) Prebúdzanky,
  • básničky sú veselé, pútavé, krátke a nenáročné,
  • ilustrácie sú roztomilé a k básňam sa veľmi hodia.

Záverečné zhodnotenie

Kniha Uspávanky (& Prebúdzanky) je veľmi vydarená, či už z hľadiska tematiky, spracovania, výberu a kvality básní a tiež z hľadiska ilustrácií. Básničky sú hravé, nápadité, veselé, ale i krátke a nenáročné, takže sú pre menšie deti ako stvorené. Krásne ilustrácie umocňujú môj výborný dojem z tejto útlej knihy. Uspávanky je takým nežným písmenkovým pohladením, ktoré deťom môžeme pomocou čítania sprostredkovať a to nielen pred spaním, ale aj ráno, po prebudení.

Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.