nedeľa 15. októbra 2017

Emília a anjel, ktorý sa volá Ďuro Kremnický (recenzia)

Emília a anjel, ktorý sa volá Ďuro Kremnický je názov ďalšej knihy, ktorú som dostala na recenzovanie od môjho obľúbeného vydavateľstva Verbarium. Táto kniha (vhodná pre deti od deviatich rokov) ma zaujala dlhým a trochu zvláštnym názvom a tiež veľmi peknou obálkou.

Napísala ju maďarská spisovateľka Angéla Kolozsi a ilustrácie nakreslila Adrienn Gyöngyösi. Táto kniha bola vydaná v rámci edície PRO LIBRIS.

Emília & Ďuro Kremnický

Už z názvu a obálky je zjavné, že v príbehu vystupujú dve postavy - červenovlasé dievčatko Emília a Ďuro Kremnický, zarastený anjel s menom pre anjelov veľmi neštandardným.

S Emíliou, výtvarne nadaným dievčatkom, sa zoznamujeme v nemocnici. Ocitla sa v nej po nehode, ktorú si zapríčinila sama. Bez povolenia totiž bola v telocvični a nešťastne spadla. Emília má preto pochopiteľne zlú náladu. Nájde sa však niekto s ešte horšou náladou. Je ním Ďuro Kremnický, Emíliin strážny anjel. Anjel s pomerne zanedbaným zovňajškom - neoholený, so záplatami na sivom kabáte. Kremnického dôvodom zlej nálady je jeho zlyhanie. Nepodarilo sa mu totiž zabrániť nehode svojej chránenkyne, za čo ho vyššie postavení anjeli budú chcieť potrestať...

Neúspešná kariéra Ďura Kremnického

Kremnický nie je úspešným anjelom. Značný podiel na svojej neúspešnej anjelskej kariére má však on sám. Je totiž trochu necitlivý, sebecký, veľmi pažravý, nepozorný a často má jednoducho smolu. A porušuje pravidlá. Zjavuje sa medzi ľuďmi, občas nedáva pozor na svojich chránencov a odjedá z ich jedál. Hlavne z tort, na tie má slabosť. Napriek jeho nie zrovna ukážkovému prístupu k práci anjela sú jeho sny veľmi ambiciózne. Túži po tom, aby: ľudia poznali jeho meno a žiadali ho o pomoc; bol vyobrazený v kostole; mal sochu v parku. Keďže vyššie postavení, úspešní anjeli majú o Kremnického činoch a prešľapoch detailný prehľad, jeho anjelské ambície majú malú šancu na naplnenie. Ich naplnenie je o to menej reálne, že Kremnického chránenkyňou je zrovna Emília. Dievča, ktoré je tvrdohlavé, náladové a svojhlavé. Inak je Emília ako ostatné deti. Jej život sa točí okolo rodiny, kamarátok, školy. Častým zdrojom Emíliinej nespokojnosti a zlej nálady je jej mladší brat Emil. Nerozumie si s ním, lezie jej na nervy. Tomuto pocitu určite dobre porozumie veľa čitateľov tejto knihy.

Emíliin mladší brat Emil

(Ne)obyčajný život s anjelom...

Emília a jej život je obyčajný, podobný životu ostatných detí. Príbeh taký ale nie je, vďaka prítomnosti Kremnického a ďalších anjelov. Kremnický sa má o Emíliu, svoju chránenkyňu, starať. Dávať na ňu pozor, aby sa jej nič nestalo, ale tiež snažiť sa mať pozitívny vplyv na jej náladu a pomáhať jej v prípade potreby. Tieto svoje povinnosti by mal vykonávať nenápadne, bez toho, aby ho Emília videla. Výborne je to vysvetlené v tejto pasáži príbehu:

"- Veď sa ide potrhať, aby ti zlepšil náladu! - vyhlásil nečakane.
- Kto? - Emília sa prekvapene pozrela na svojho starého otca.
- No ten s tým zvláštnym menom. Ako sa len volá... Kremnický!
...
"-Jaj, ty decko! Je tu stále, ide si dušu vypľuť, ale ty si ho nevšímaš! Pozri, aké nádherné predpoludnie okolo teba vyčaril! Darmo niekomu anjel namaľuje blankytné nebo, prinesie vôňu popadaného lístia či... pečených gaštanov!..."

Emília so starým otcom a Ďurom Kremnickým

Otakar - zaslúžený trest pre Kremnického

Emília o Kremnického existencii vie už nejaký čas. Zjavuje sa totiž na jej oslavách narodenín. Kremnický si myslí, že ho Emília nevidí a "nenápadne" si zvykne pochutnať na jej narodeninovej torte. Emília ho síce už niekoľkokrát videla, ale až v nemocnici pochopila, čo je ten čudný chlap zač.

Kremnický je za svoje prešľapy potrestaný v skutku šalamúnsky. Vyfasoval žiaka - malého, roztomilého anjelička Otakara. Spočiatku obaja toto rozhodnutie považujú za veľkú smolu. Neskôr však obaja pochopia, že to bolo správne rozhodnutie... Do riešenia Emíliiných problémov sa od toho momentu mieša i Otakar. Našťastie, pretože viackrát vyrieši problémy, ktoré buď nastali alebo sa zhoršili vďaka Kremnickému.

Trojica

V príbehu vystupujú okrem Emílie, Emila, Ďura Kremnického a Otakara aj ďalšie zaujímavé postavy, napríklad Trojica (traja významní anjeli - mĺkvy anjel & zhovievavý anjel & prísny anjel), malí anjeličkovia (okrem Otakara aj Tobiáš a Kleofáš) a múdry starý otec Emílie a Emila, ktorý Emílii vždy rozumie, je jej oporou a ako ste si mohli všimnúť z ukážky, vie o Ďurovi Kremnickom.

Trojica

Emília s mladším bratom Emilom a starým otcom Františkom

Anjeli na dovolenke

Každých osemdesiat rokov majú anjeli nárok na jeden-dva dni voľna, keď nemusia dávať pozor na nijakého svojho chránenca. S týmto voľnom môže anjel naložiť podľa vlastného uváženia. Dokonca môže byť beztrestne v ľudskej podobe. Kremnický mal teraz tiež nárok na dva dni voľna. To by však nebol on, aby sa aj priebeh týchto dvoch dní nezvrtol...

Chcete vedieť, s kým/kde/ako strávil Kremnický dovolenku a čo sa pokazilo? Zistiť, či má aj malý Emil svojho anjela? Kto je anjelom starého otca? Prečítajte si tento nádherný, originálny príbeh, ktorý je výnimočný aj vďaka nádherným ilustráciám. Tieto ilustrácie sú nielen krásne, ale zároveň aj zaujímavé a originálne svojim farebným prevedením. Pôsobia na mňa pozitívne, milo a najmä si neviem predstaviť lepšie a výstižnejšie znázornenie tohto príbehu.

Kniha (nielen) pre deti

Príbeh o obyčajnom dievčatku Emílii, na ktoré dohliada svojský anjel Ďuro Kremnický (a zároveň jej komplikuje život) je pútavý, originálny a vtipný, čo určite ocenia detskí čitatelia. Nájdeme v ňom zaujímavé a krásne myšlienky, ktoré zase ocenia dospelí čitatelia. Túto vydarenú knihu podľa môjho názoru ocenia všetci čitatelia v rodine, bez ohľadu na vek.

Bibliografické údaje knihy a jej oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej časti Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.