Vyhľadávať v tomto blogu

streda 15. novembra 2017

Knižné úlovky & recenzia: Knížka & Barvy

Knihy francúzskeho výtvarníka a ilustrátora Hervého Tulleta ma už nejaký čas fascinujú. Sú veľmi originálne, nápadité, podnetné. Žiaľ, Tullet napísal veľa kníh. Prečo žiaľ? Lebo som sa pri pohľade na ne nevedela rozhodnúť, ktoré kúpiť. Nakoniec som sa rozhodla. Vybrala som dve Tulletove knihy - Knížka a Barvy.

Obe knihy v českom preklade vydalo vydavateľstvo Portál. Knížka je určená pre deti predškolského veku a myslím, že rovnakú vekovú kategóriu detí zaujme aj kniha Barvy.


Knížka





Knížka prekypuje bodkami. Začína jednou žltou bodkou a postupne pribúdajú ďalšie bodky, hrajúce rôznymi farbami.






Na to, aby sme sa dostali od jednej žltej bodky ku viacerým farebným bodkám, je nevyhnutné s knihou (spolu)pracovať. Začiatok je jednoduchý. Inštrukcia znie: zaťukaj na žltú bodku a otoč stránku. Zaťukala som a nedočkavo som otočila stranu, lebo som sa chcela rýchlo dozvedieť, čo sa stane. Zvedavosť ma neopúšťala po celý čas strávený s touto nápaditou knihou. Ťukala som na bodky, hladkala ich, triasla a nakláňala som knihu. Napriek tomu, že nepatrím do vekovej kategórie, pre ktorú je kniha určená, bola som z nej nadšená.





Natočila som pre vás aj video, aby ste sa s touto netradičnou knihou mohli lepšie zoznámiť:




Knížka má viacero pozitív. Na obálke knihy sú výstižne zhrnuté niektoré z nich: "Knížka prirodzene rozvíja pozornosť, orientáciu na ploche, číselné predstavy a zrakové vnímanie predškolských detí, ale rozhýbe, poteší a rozosmeje i dospelých." S menovanými pozitívami plne súhlasím. S Knížkou som si užila veľa zábavy a už niekoľkokrát som sa k nej vrátila.

Barvy





Aj kniha s názvom Barvy začína bodkou. Tentoraz šedou.



Aj tentoraz sa treba riadiť Tulletovými inštrukciami. Preto zaťukám na šedú bodku. Namiesto bodiek však postupne pribúdajú rozmanité farby. Farby sa zoskupujú, rozostupujú, miešajú, kombinujú.




Kniha Barvy má viacero spoločných znakov s Knížkou, napríklad:


  • začína jednou farebnou bodkou a postupne sa strany zapĺňajú bodkami a farbami,
  • vyžaduje sa aktívna spolupráca s knihou,
  • je hravá, nápaditá, podnetná i poučná.




Napriek tomu, že som sa už vyšantila s Knížkou, veľmi ma bavila aj kniha Barvy. Pre detského čitateľa je práca s touto knihou určite tiež zábavná. Najmä, ak sa s farbami ešte len zoznamuje. Dieťa v rámci plnenia inštrukcií mieša rôzne farby a zisťuje, aká farba z nich vznikne. Inštrukcie sú často zábavné a dieťa ich určite ocení. Veď uznajte. Koľko kníh vás nabáda, aby ste ňou zatriasli alebo ju rýchlo zavreli? Veru, veľa ich nie je.

Aj túto knihu si môžete lepšie obzrieť v mojom videu: 



Kniha Barvy má podľa môjho názoru rovnaké pozitíva ako Knížka. Ďalším pozitívom je, že hravou a pútavou formou zoznámi detského čitateľa s farbami.


S radosťou môžem konštatovať, že som si vybrala dobre. Knížka i Barvy sú úžasné knihy. Nápadité, hravé, poučné. Vyžadujú si aktívnu spoluprácu s čitateľom, ktorého si nenápadne, ale rýchlo podmania.


Žiaľ, som v rovnakej situácii ako pred kúpou týchto dvoch kníh. Znova sa rozhodujem, ktoré Tulletove knihy si kúpim. Ale o tom až niekedy nabudúce. :)


Bibliografické údaje kníh a ich oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu a tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára