Vyhľadávať v tomto blogu

utorok 12. apríla 2016

Knižné úlovky: Duch místa & První dojmy


Dnes som si bola vyzdvihnúť v kníhkupectve Martinus.sk dve výborné knihy, ktoré som si nedávno objednala. V tomto článku vám ich predstavím.

Spisovateľ Samuel Shem patrí medzi mojich obľúbencov už pomerne dlho. Čítala som dve jeho knihy (budú spomenuté aj v článku z kategórie Moja knižnica), konkrétne Dům Páně Hora hoře.

Dům Páně je román z lekárskeho prostredia s výraznými autobiografickými prvkami. Z anotácie tejto knihy som sa dozvedela viacero zaujímavých informácií. Napríklad, že sa z románu stalo v USA klasické dielo, biblia novopečených lekárov, ktorí nastupujú na ročnú stáž do "špitálov" po celej krajine. Tiež ma zaujalo, že vraj tento román urobil pre odstránenie ilúzií to, čo slávny román z vojenského prostredia Josepha Hellera - Hlava XXII (podľa môjho názoru je to výstižné prirovnanie).

V románe Hora hoře sa čitateľ znova stretáva s hlavnou postavou z románu Dům Páně. Tentoraz je však dej zasadený do prostredia psychiatrickej kliniky (Hora hoře). Klinika a pomery v nej sú výstižne uvedené v samotnej knihe - Hora hoře autor opisuje ako "neprehľadné panoptikum postáv lekárov i pacientov, pričom hranica medzi týmito kategóriami nie je vždy zreteľná. Pravidlo, že každý psychiater sa špecializuje na chorobu, ktorou sám trpí, sa z paradoxného bonmotu stáva deprimujúcou skutočnosťou a vyhlásený útulok pre duševne chorých dejiskom komických, groteskných, absurdných i tragických a desivých udalostí."

Tieto dva romány som čítala už dávno, ale dobre si pamätám, že na mňa veľmi silno zapôsobili. Situácie v príbehoch sa mi často zdali byť veľmi kruté a šokujúce, napriek tomu ma tieto romány fascinovali. Veľmi ma zaujali aj obálky týchto kníh. Podľa môjho názoru sú neprehliadnuteľné. Posúďte sami, milí čitatelia: 


















Minulý týždeň som zistila, že existuje ešte tretí román Samuela Shema. Veľmi ma táto informácia potešila a knihu s názvom Duch místa som hneď objednala.

Autor: Samuel Shem
Názov: Duch místa
Vydavateľ: Argo
Rok vydania: 2014

Oficiálna anotácia: Po rozvodu a roce putování světem s Lékaři bez hranic se dr. Orville Rose dozvídá o matčině úmrtí a je nucen opustit spokojený život v Evropě a čerstvou lásku. Vrací se do fádního městečka Columbia, kde zjistí, že chce-li si vysloužit atraktivní dědictví, musí splnit podivnou podmínku matčiny závěti: strávit v opovrhovaném maloměstě svého dětství rok a třináct dní. Přistupuje na ni jen s těžkým srdcem, přelomový krok mu však do života přináší novou lásku a umožní mu vrátit se ke kořenům – obnovit vztahy s rodinou, shledat se s dávnými přáteli a vyrovnat se se starým nepřítelem i trpkými vzpomínkami. Z pozice nového městského lékaře je postaven před nelehký úkol pečovat o masu zabedněných Columbijských a svádět únavné bitvy s jejich sebevražedným životním stylem. Sám zatím dostává příležitost vypořádat se s komplikovaným vztahem k matce – která, ač po smrti, se v knize svérázným způsobem zhmotňuje a synovi o sobě dává hlasitě vědět –, lépe porozumět jí i sobě a pochopit, v čem opravdu spočívá umění zahojit bolest druhých i vlastní.

















Ani Charlie Lovett, autor môjho druhého knižného úlovku, pre mňa nie je neznámym autorom. Jeho román Dobrodružství milovníka knih: román o posedlosti som vám už spomínala v článku Knihy o knihách 2: beletria a v článku patriacom do kategórie Moja knižnica.

Milujem príbehy o knihách a o všetkom, čo s nimi súvisí a román Dobrodružství milovníka knih sa mi páčil, čiže nad kúpou ďalšej Lovettovej knihy som dlho nerozmýšľala. Tentoraz som si kúpila jeho román nazvaný První dojmy: román o starých knihách, nečekané lásce a Jane Austenové. Zaujal ma podnázov knihy i oficiálna anotácia, páči sa mi aj jej obálka. Mám veľké očakávania, no verím, že ma ani tento Lovettov román nesklame. 

Autor: Charlie Lovett
Názov: První dojmy: román o starých knihách, nečekané lásce a Jane Austenové
Vydavateľ: Paseka
Rok vydania: 2015

Oficiálna anotácia: „Ukradla Jane Austenová nápad na Pýchu a předsudek?“ Přesně taková otázka pronásleduje milovnici knih Sophii Collingwoodovou. Čerstvá absolventka Oxfordu si najde práci v jednom londýnském antikvariátu a brzy ji zaskočí zvláštní poptávka, když v jediný den do obchodu zavolají dva různí zákazníci a chtějí vzácný svazek alegorií z 18. století. Jejich autorem je Richard Mansfield, spisovatel a kněz, který se před více než dvěma stoletími spřátelil v jihoanglickém Hampshire s mladou Jane Austenovou a stal se prvním čtenářem jejích literárních pokusů. Neobvyklá žádost přivede Sophii na stopu tajemství, jak to vlastně bylo s původem slavné Pýchy a předsudku – a současně před ní otevře otázku milostné volby mezi dvěma nápadníky. Podobně jako v úspěšném Dobrodružství milovníka knih vypráví Charlie Lovett úchvatný příběh o lásce a literárních záhadách, který si vychutnají nejen obdivovatelé a obdivovatelky Jane Austenové, ale všichni ti, kdo propadli vášni zvané čtení.






















Dúfam, že vás moje knižné novinky zaujali. Čítali ste niektorú z kníh Samuela Shema alebo Charlieho Lovetta? Ak áno, napíšte mi svoje názory a postrehy v komentároch pod článkom.   

4 komentáre:

  1. První dojmy jsem četla a líbila se mi. Od těch ostatních knih mě celkem odrazují obálky, ale člověk nesmí dát na první dojem :) Přeji příjemné čtení :)

    Kateřina
    trojtecka.blogspot.cz

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ahoj Kateřina! tie obálky sú možno trošku "divné", ale mne sa veľmi páčia, ani neviem poriadne vysvetliť, že prečo. :) myslím, že by si tie knihy zaslúžili šancu. :) ...ďakujem ti za prianie a komentár. ;)

      Odstrániť
  2. O Domě ani HOře jsem ještě neslyšela, ale vypadá to hodně zajímavě. Díky za upozornění na tyto knižní tituly a přeji ať se všechny knihy dobře čtou :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ahoj Myanmar! tieto knihy mám veľmi rada, preto ma teší, že zaujali aj zopár čitateľov článku, vrátane teba. :)

      Odstrániť