Vyhľadávať v tomto blogu

utorok 6. júna 2017

Knižné úlovky & minirecenzie: 6x leporelo

Recenzie detských kníh uverejnené na mojom blogu sú špecifické tým, že sa na dané detské knihy pozerám očami dospelého človeka. Snažím sa v nich spomenúť všetky informácie, ktoré považujem za kľúčové pre oboznámenie sa s danými knihami, zhodnotiť moje pocity a dojmy z nich a tiež skúsiť odhadnúť ich úspech u detských čitateľov. Doposiaľ recenzované knihy budú po mojom prečítaní a napísaní recenzií čakať dva aj viac rokov, kým si ich prečíta môj syn Danielko. Je to v poriadku, tie knihy si na neho počkajú v jeho knižnici.

Najbližšie cca dva roky bude Danielko pravdepodobne prejavovať záujem o leporelá. Leporelá majú kľúčový význam na začiatku budovania vzťahu dieťa & knihy. Predstavujú prvý krok do knižného sveta. Danielko má vo svojej knižnici zatiaľ zopár leporel a nedávno k nim pribudlo ďalších šesť. Postupne vám ich bližšie predstavím. 

Leporelá Moja mama a Mláďatá vydalo vydavateľstvo INFOA. Majú malý formát, dajú sa rozložiť, textová zložka spočíva v pomenovaní nakreslených zvierat a obsahujú krásne, výstižne nakreslené obrázky zvierat. Leporelá sú veľkosťou, spôsobom prevedenia (možnosť rozloženia) a obsahom vhodné pre najmenších čitateľov (od cca troch mesiacov). 

Prostredníctvom leporela Mláďatá dieťa spozná mláďatá vybraných druhov zvierat. 
 



Leporelo Moja mama dieťaťu ukáže mláďatká spolu s ich mamami a čiastočne znázorňuje aj prostredie, v ktorom dané zvieratá žijú.




Bibliografické údaje kníh a oficiálne anotácie nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu a tu

Leporelá Exotická zvířata a Vozidla vydalo vydavateľstvo Šikulka. Majú rovnaké vlastnosti, ako predchádzajúce leporelá, čiže: malý formát, možnosť rozloženia, minimum textu a výstižné ilustrácie. Obe leporelá sú v českom jazyku. V prípade leporel nepovažujem jazyk za podstatný, pretože pre dieťa je kľúčová vizuálna stránka leporela a rodič dieťaťu vysvetlí, čo obrázok znázorňuje.

Leporelo Exotická zvířata dieťaťu ukáže realisticky nakreslené exotické zvieratá, ako napríklad nosorožca, žirafu, koalu alebo klokana. 




Leporelo Vozidla zaujme najmä chlapcov. Obsahuje detailne nakreslené obrázky vozidiel, napríklad sanitku, policajné auto, formulu alebo smetiarske auto.
 


 
Bibliografické údaje kníh a oficiálne anotácie nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu a tu.

Leporelo Môj macík vydalo vydavateľstvo Eastone Books. Podľa informácií uvedených v Databáze knih bolo toto leporelo prvýkrát vydané v roku 1952. Jeho autorkou je ruská spisovateľka Z. Alexandrovová (originálny názov znie Moj miška). Do slovenčiny toto pôvabné leporelo prebásnila Mária Rázusová-Martáková. Leporelo opisuje príbeh o priateľstve plyšového macka a malého dievčatka. Obsahuje pôvabné ilustrácie a milé básničky. Toto leporelo očarúva už niekoľkú generáciu detských čitateľov a verím, že čoskoro sa k nim pridá aj môj syn. 




Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu

Aj leporelo Žabiatko, vydané vydavateľstvom SPN - Mladé letá, predstavuje klasiku medzi leporelami, ktorá očarúva deti už niekoľko desaťročí. Databáza knih uvádza, že kniha bola prvýkrát vydaná v roku 1964Veršovaný príbeh o žabiatku napísala Ľudmila Podjavorinská, pútavé ilustrácie nakreslil Dušan Grečner. Leporelo zaujme malých čitateľov jednoduchým, ale originálnym príbehom, milými ilustráciami a za jeho pozitívum považujem aj možnosť rozloženia.  



Bibliografické údaje knihy a oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu

Všetky uvedené leporelá už Danielko mal možnosť vidieť. Dávam ich do jeho zorného poľa pri "pasení koníkov", ale zároveň mu dávam možnosť aktívne sa s nimi zoznamovať. Postupne si získavajú jeho pozornosť. Niekedy na ne uprene hľadí, inokedy ich používa ako hryzátko. Už sa veľmi teším, ako si ich čo nevidieť budeme aktívne prezerať spolu.

Má/malo vaše dieťa obľúbené leporelo? Ak áno, napíšte mi o ňom komentár pod článok.

2 komentáre:

  1. Leporela z vyd. Infoa som aj ja rada malej kupovala :-) Môj macík a Žabiatko, dve klasiky, nechýbajú ani v našej knižnici, Mimi sa páčia a to je čo povedať nakoľke neobľubuje veršovanky :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. na leporelách od Infoa sa mi veľmi pozdáva ich veľkosť. zdá sa mi veľmi praktická - pre malé dieťa. aj tie obrázky sú podľa mňa krásne, takže veľká spokojnosť. :)

      Odstrániť