Vyhľadávať v tomto blogu

pondelok 28. augusta 2017

Darwin a ako to bolo s dinosaurami (recenzia)


Pri prezeraní ponuky vydavateľstva BUVIK ma veľmi zaujala edícia Myšlienky géniov. Žiaľ, všimla som si túto edíciu príliš neskoro. V súčasnosti sú už všetky tituly edície, okrem knihy s názvom Darwin a ako to bolo s dinosaurami, vypredané. Mrzelo ma to, ale bola som rada, že aspoň tento titul je ešte dostupný. BUVIK mi zlepšil náladu ešte viac, keď mi knihu Darwin a ako to bolo s dinosaurami venoval, aby som mohla napísať recenziu.


Recenzovaná kniha





Luca Novelli


Recenzovanú knihu i ostatné tituly z edície Myšlienky géniov napísal taliansky spisovateľ Luca Novelli. Bližšie informácie o tomto spisovateľovi nájdete napríklad tu.

Domnievam sa, Novelli je aj autorom ilustrácií, pretože v jeho životopise sa uvádza, že je spisovateľ a kresliar. V knihe som informáciu o autorovi ilustrácií nenašla.


Myšlienky géniov



Kniha Darwin a ako to bolo s dinosaurami je súčasťou spomínanej vydarenej edície s názvom Myšlienky géniov, ktorá deťom sprostredkúva životopisy slávnych vedcov a umelcov. V slovenskom vydaní tejto edície vyšli ešte tieto knihy: Edison, ktorý vymyslel takmer všetko, Einstein a stroje času, Leonardo a pero, ktoré kreslí budúcnosť.


Dojmy & postrehy



Recenzovaná kniha je podľa informácie uvedenej na obálke vhodná pre deti od 8 rokov

Obsah je rozdelený do 18 krátkych kapitol. Prehľad týchto kapitol nájdeme na konci knihy, ale rýchly prehľad o jej obsahu si môžeme vytvoriť aj vďaka jeho pútavému znázorneniu na začiatku knihy:




Zaujal ma Darwinovský slovníček, ktorý sa nachádza na konci knihy. Nájdeme v ňom informácie o osobnostiach, živočíchoch, pojmoch (...), ktoré sú v knihe spomínané. Páči sa mi, že jednotlivé heslá sú napísané stručne, výstižne a rovnako pútavo, ako hlavná časť knihy.





Veľmi sa mi páči, že text je písaný v prvej osobe. Darwin nám rozpráva o svojom živote, dobrodružstvách, práci atď. Vďaka tomu kniha pôsobí veľmi pútavo a dôveryhodne.

Zaujali ma aj vtipné, čiernobiele ilustrácie, ktoré výstižne dopĺňajú text. Vďaka týmto ilustráciám kniha nepôsobí učebnicovo, čo mnohí detskí čitatelia určite ocenia.


V knihe sa dozviete...



  • kto je Charles Darwin a aké bolo jeho detstvo a obdobie štúdia,
  • ako prebiehala jeho cesta okolo sveta,
  • aké úspechy vďaka tejto plavbe dosiahol,
  • kedy a prečo zverejnil svoju teóriu o prírodnom výbere druhov,
  • aká bola reakcia verejnosti na jeho knihu O pôvode druhov,
  • ako vyzeral Darwinov život po vydaní tejto knihy,
  • a ako vyzerali Darwinove posledné roky. 







Okrem toho sa dozviete aj... 



  • prečo boli dinosauri nazývané predpotopné obludy,
  • kto vymyslel výraz dinosaurus,
  • čo sú fosílie,
  • akú kacírsku myšlienku prezentoval Jean Baptiste Lamarck, 
  • kedy sa objavili na Zemi dinosauri a na koľko druhov sa za dobu svojej existencie rozčlenili.



Zaujalo ma...


Ilustrácie

Vtipné, čiernobiele ilustrácie, ktoré výstižne dopĺňajú text a pobavia deti i dospelých.




Text 

Darwinove rozprávanie je napísané sviežo, pútavo, poučne a zároveň hodnoverne. Darwin pôsobí ako veľký sympaťák a vďaka tomu si ho detský čitateľ určite obľúbi.




Záver


Kniha Darwin a ako to bolo s dinosaurami na mňa urobila veľký dojem. Je vynikajúco spracovaná. Nápad nechať rozprávať Darwina o jeho živote je geniálny, pretože čitateľa okamžite vtiahne do deja. Jazyk, akým Darwin o svojom živote rozpráva, je svieži a zrozumiteľný. Darwin pôsobí veľmi sympatickým, miestami aj rebelantským dojmom. Vďaka doplňujúcim textom objasňujúcim rôzne pojmy a predstavujúcim rôzne osobnosti som si mohla o danej téme urobiť komplexnejší obraz. Napriek tomu, že je táto kniha určená pre deti od 8 rokov, odporúčam ju prečítať aj ich rodičom. Som totiž presvedčená, že aj oni by sa mohli niečo nové dozvedieť sa a ak aj náhodou nie, tak sa aspoň môžu pri jej čítaní dobre zabaviť.


Milé vydavateľstvo BUVIK. Viem, že ostatné knihy tejto edície sú už vypredané a že sa momentálne neplánuje dotlač. Ja však veľmi dúfam, že sa dotlače raz dočkám, pretože by som si rada prečítala ostatné knihy z tejto edície. Určite sú tiež úžasné.


Bibliografické údaje a oficiálnu anotáciu knihy nájdete v tematickej kategórii Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára