streda 25. októbra 2017

Knižný úlovok & recenzia: Magdaléna a psík z knižnice

Milujem príbehy o knihách, knižniciach, knihovníkoch, kníhkupectvách. Takéto knihy vyhľadávam na internete a mnohé z nich si plánujem postupne kúpiť. Zoznam "kníh o knihách" (moje pracovné označenie týchto kníh) sa stále zväčšuje, preto mnohé z nich čakajú dosť dlho, kým sa ocitnú v mojej domácej knižnici. Obrázkovú knihu Magdaléna a psík z knižnice som objavila iba nedávno, ale zaujala ma natoľko, že predbehla iné knihy zo zoznamu a už ju mám doma. V tomto článku vám o nej prezradím viac.

Knihu Magdaléna a psík z knižnice napísala americká spisovateľka Lisa Papp (webové sídlo autorky je tu). Knihu v slovenčine vydalo vydavateľstvo Pro Solutions.

Ja NERADA čítam!

Dievčatko Magdaléna, hlavná hrdinka príbehu, nerada číta. A to nielen knihy. Nemá rada čítanie vo všeobecnosti.

Najhoršie je však podľa nej čítanie nahlas - v triede, pred pani učiteľkou a spolužiakmi. Magdaléne robí čítanie problémy. Niekedy si nevie písmená v slove správne uložiť za sebou. Trápi ju aj posmech spolužiakov, ktorým čítanie problém nerobí. Akoby toho už nebolo dosť, Magdalénu trápi aj to, že kvôli zlému čítaniu nikdy nedostala hviezdičku, ktorá je odmenou od pani učiteľky za výborné čítanie. Ostatní spolužiaci už hviezdičky majú, Magdaléna ešte stále nie. Veľmi po nej túži...

Knižnica s chlpatými poslucháčmi

V jednu sobotu priviedla mama Magdalénu do knižnice. Magdaléna knižnicu už pozná. Keďže nemá rada čítanie, toto prostredie v obľube tiež nemá. Táto sobota je však iná. Pre Magdalénu a jej vzťah k čítaniu priam prelomová. Pani Jamôčková, miestna knihovníčka, ju totiž zaviedla do miestnosti, ktorá je plná detí... a psov. Deti nahlas čítajú z kníh a psíkovia pozorne načúvajú. Jeden taký psík, presnejšie fenka, tu už na Magdalénu čaká. Volá sa Vločka. Je nádherná! A okrem toho je biela, huňatá a veľká.

Čítanie s Vločkou

Magdaléna si s Vločkou sadla na zem a pustila sa do čítania. Spočiatku sa jej pletú písmená, vyslovené slová znejú zvláštne. Vločke to však nevadí. Neposmieva sa jej. Dievčatku to dodalo odvahu a čítalo ďalej. Odvtedy číta Vločke každú sobotu. Magdaléna zisťuje, že čítanie je vlastne zábavné, ak sa prestane obávať, že urobí chybu.

Kde je Vločka?

Blíži sa deň, kedy má Magdaléna znova čítať pred celou triedou. Ide preto ešte trénovať čítanie s Vločkou, lenže... Vločka tam nie je! Magdalénu to veľmi trápi, bojí sa, či zvládne čítanie v triede. Mama jej dá dobrú radu - má si predstaviť, že číta len Vločke.

Ako dopadlo čítanie v triede? A čo sa stalo s Vločkou?

V pondelok ráno Magdaléna predstúpila pred triedu, aby im nahlas prečítala z knihy. Získala vytúženú hviezdičku? A čo je s Vločkou? To si už musíte zistiť sami. :)

Zaujalo ma...

Asi nikoho z vás neprekvapí, že najviac sa mi páčili pasáže odohrávajúce sa v knižnici. Moja literárna kolegyňa, knihovníčka Jamôčková, je veľmi sympatická. Páči sa mi, že nie je znázornená ako stará, zanedbaná, mrzutá pani, lebo takto sú knihovníčky často opisované. Pani Jamôčková je mladá, pekná, ale najmä má pre deti pochopenie a snaží sa im čítanie uľahčiť veľmi originálnym spôsobom - pomocou psích poslucháčov. Bodaj by to takto mohlo fungovať aj u nás! Som presvedčená, že by to malo úspech. Ešte by som však pridala ku psím poslucháčom aj pár mačiek, ale hrozilo by, že mačky by sa na čítanie detí nesústredili a rýchlo by zaspali. Za pokus by to však stálo.

Veľkú pochvalu si zaslúžia nádherné ilustrácie. Ich prezeranie ma len tak rýchlo neomrzí a myslím, že detských čitateľov tiež nie.

Magdaléna a psík z knižnice je krásny, dojímavý a múdry príbeh, ktorý môže pomôcť všetkým deťom, ktoré majú strach z čítania, pretože im čítanie robí problémy. Táto kniha však má potenciál zaujať aj ostatné deti a tiež získať si sympatie aj dospelých čitateľov. Sama som toho dôkazom.

Bibliografické údaje knihy a jej oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej časti Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.