Vyhľadávať v tomto blogu

pondelok 23. októbra 2017

Knižný úlovok & recenzia: Zvieratká na farme: spoznávaj vidiecku prírodu


Ja a Danielko zbožňujeme zvukové knihy. Danielko sa s nimi hrá každý deň. Venuje im viac pozornosti, ako hračkám. Stále dokola v nich listuje, prezerá si obrázky, sústredene počúva zvuky. Napriek tomu, že každú z týchto kníh už prelistoval snáď tisíckrát, stále je z nich rovnako nadšený.

Rozhodla som sa rozšíriť Danielkovu zbierku zvukových kníh o ďalšie zvukové knihy. V tomto článku vám predstavím jednu z nich, ďalšie dve dostanú priestor v inom článku.

Zvukovú knihu Zvieratká na farme - spoznávaj vidiecku prírodu (ďalej Zvieratká na farme) som objavila v kníhkupectve Panta Rhei (Poštová, BA). Najprv ma kniha okúzlila rozkošným jahniatkom na obálke. Po prelistovaní knihy a vypočutí zvukov bolo jasné, že knihu musím kúpiť. Poďme sa teraz na ňu pozrieť bližšie...


Kniha Zvieratká na farme predstavuje deťom prostredie farmy a jej okolie (lúka). Dieťa prostredníctvom nádherných ilustrácií a sprievodného textu zistí, aké zvieratá, vtáky a hmyz žijú na farme. A nielen to. Dozvie sa, ako sa zvieratá správajú, aké majú vlastnosti, čo jedia i aký majú prínos pre človeka.

Táto kniha môže zaujať deti už vo veku okolo 9 mesiacov. Ročné (a staršie) batoľatá si vďaka tejto knihe môžu rozšíriť slovnú zásobu. Vzhľadom na prepracovanosť tejto knihy je veľká šanca, že zaujme ešte aj deti okolo 3 rokov.



Text je písaný dvoma spôsobmi: 1) úvodná časť textu vždy stručne charakterizuje dané prostredie (kurín, maštaľ...), 2) informácie o jednotlivých zvieratách/vtákoch sú písané formou pútavých a vtipných veršov. Téma je vynikajúco spracovaná. Informácie, ktoré sa dieťa prostredníctvom textu dozvie, sú poučné, zaujímavé a primerané pre malých čitateľov. Oceňujem, že textu síce nie je veľa, ale je nabitý informáciami.



K textu však mám dve pripomienky, pričom prvá z nich je veľmi subjektívna: 1) v knihe sa niekoľkokrát spomína, že dané zviera sa chová na mäso (...najväčšmi tečú slinky na kus jarnej jahňacinky., ...pre mäso a kožušinku zajkov gazda chová..., ...kozľacinka všetkým chutí...) - nie som síce vegetarián a Danielkova strava obsahuje aj mäso, ale tému mäso (čo to je, ako "vzniklo") považujem za citlivú, vyžaduje si správny čas a preto tieto pasáže Danielkovi zatiaľ čítať nebudem, 2) v knihe je nakreslená prasnica s prasiatkami, pričom je označená ako SVINKA. Toto označenie považujem za nesprávne. Na internete som našla, že svinka je druh hmyzu. Nahradila by som preto slovo svinka buď slovom sviňa alebo prasnica. Drobnú chybu som našla aj v texte o koňoch - slobodný KOŇ hrdo cvála... (chýba vokáň).



Obrázky obyvateľov farmy a jej okolia sú nádherné, detailne prepracované a výstižné. Pobavila som sa pri pohľade na usmiatu prasnicu a ovečku. Je to milý detail. Detailov nájdeme v tejto knihe veľa, napríklad nenápadnú myšku v maštali, pavúka tkajúceho sieť, korytnačku v rybníku či lúčneho koníka v tráve.


Ilustrácie plné detailov robia túto knihu výnimočnou. Veľmi ma baví prezerať si jednotlivé strany tejto knihy. Rozveselí ma pohľad na hrajúce sa mačiatka a nezbedné kozliatka, rozosmeje nazlostený gunár. Veľkým pozitívom knihy je, že ilustrácie okrem zvierat/vtákov/hmyzu obsahujú aj detailné zobrazenie daného prostredia. Máme tak možnosť vidieť, ako vyzerá maštaľ zvnútra alebo aká zelenina rastie v záhrade. Získavame tak celistvejší a detailnejší prehľad o farme a jej okolí.



Kniha obsahuje 10 zvukov. Sú realistické a majú dostatočnú hlasitosť. Ku každej dvojstrane (znázorňujúcej jedno prostredie) patria dva zvuky.

Danielko si túto knihu rýchlo obľúbil a zaradil ju medzi svoje obľúbené knihy. V budúcnosti mu ju budem čítať a rozprávať mu o jednotlivých obrázkoch.

Kniha Zvieratká na farme ma nadchla krásnymi a detailnými ilustráciami, množstvom zaujímavých informácií a ich veršovaným spracovaním i zvukmi. Ak hľadáte vydarenú zvukovú knihu obsahujúcu zvuky zvierat a vtákov, táto kniha je určite dobrou voľbou.

Aj túto knihu nájdete vo forme skráteného článku v tematickej časti Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára