pondelok 9. apríla 2018

Nakresli si príbeh (recenzia)

Každý mesiac s radosťou sledujem, aké detské knihy vychádzajú. Vydávajú ich najväčšie vydavateľstvá, menšie vydavateľstvá, dokonca i samotní autori. Napríklad Matej Zámečník, sympatický mladý autor, ktorý napísal knihu s názvom Nakresli si príbeh a vydal aj CD s príbehmi.

Nakresli si príbeh

12 poučných príbehov s prázdnymi stranami pre kresby vašich detí. Takto znie podnázov knihy Nakresli si príbeh. Tento podnázov je zároveň taká nápoveda, ktorá stručne, ale výstižne knihu charakterizuje.

12 príbehov, 12 ponaučení, 12 hlavných hrdinov. Príbehy sú krátke (majú cca 2,5 strany), nenáročné na pochopenie deja a písané jednoduchým štýlom. Hrdinovia sú rôzni zástupcovia zvierat (opica, mačka, panda, medveď, pes, zebra, zajac, slon, bobor), ale i "reprezentant" vodného sveta (kapor), obojživelníkov (žaba) a hmyzu (včela). Títo hrdinovia sa odlišujú aj prostredím, v ktorom žijú, ale najmä problémovými situáciami, v ktorých sa ocitnú.

Žabka Katka...

sa ocitla uväznená v akváriu v pivnici. Katke chýbal domov a jej kvákajúci kamaráti. Rozhodla sa, že utečie. Nedarilo sa jej, mnohé jej pokusy vyskočiť z akvária skončili neúspešne. Situácia sa zmenila v momente, ako sa rozhodla samu seba presvedčiť, že to zvládne...

Panda Vanda...

žijúca v tibetských horách, je milovníčka jedla. Vychutnáva si ho a dopraje si štedré porcie. Aj tri porcie hranoliek si dopraje. No má to svoje temné stránky. Na Vande je jej láska k jedlu vidieť. A to je problém. Pri schovávačke je vždy ľahko nájditeľná, do naháňačky sa vôbec nepúšťa. Jedného dňa však dôjde k zmene Vandinho postoja. Už nechcel byť väčšia ako ostatné pandy!...

Pes Rex...

bol vytúžený. Tomáš si totiž veľmi prial dostať na Vianoce psíka. Toto prianie mu rodičia splnili. Tomáš a Rex boli nerozluční parťáci. Trávili spolu všetok voľný čas. Lenže potom Tomáš začal chodiť do školy a našiel si kamarátov, s ktorými vonku hrával futbal. Rex síce bol stále nablízku, ale už to nebolo ako predtým. Raz sa však Tomášovi súperi počas hry začali správať podlo. Situácia sa vyostrila a hrozilo, že spolužiak Tomáša zbije. Rex sa rozhodol, že je čas zasiahnuť...

Zajo Kajo...

žil v klietke. V nej trávil všetok čas. Každý deň mu starček priniesol dve mrkvy. Kajo ich vždy zjedol a cez mreže dvierok sledoval život mimo klietky. A veru bolo na čo pozerať! Videl lúku, na ktorej bolo veľmi veľa zajacov. Kajo fascinovaný sledoval, ako zajace trávia čas, ako im je dobre. Každý deň. Závidel im. Aj on sa chce prebehnúť! Prečo je zavretý? Kajo bol smutný, potom nahnevaný, ale k činu sa nemal. Až jedno ráno zbadal, ako starček ostril dva nože a potom prišiel ku klietke. Kajo z toho nemal dobrý pocit...

Smelo do kreslenia!

Na začiatku každého príbehu je ponaučenie, potom nasleduje príbeh a na záver autor dieťaťu položil otázku, ktorá súvisí s príbehom, ale je orientovaná na dieťa a jeho zážitky, skúsenosti či názory.

Za každým príbehom sa nachádza prázdna dvojstrana, na ktorú dieťa môže nakresliť obrázok, súvisiaci s daným príbehom.

Konaj dobro... ale nezištne!

Najviac sa mi páčil príbeh o pande Vande. Pobavila ma predstava obéznej pandy, ktorú počas schovávačky ostatné pandy rýchlo nájdu. Páčil sa mi zmena jej myslenia, prístupu k sebe samej. Tento príbeh je nielen poučný, ale aj veselý a vtipný. Niekoľko ďalších príbehov možno charakterizovať ako napínavé. Napríklad príbeh o kaprovi Karolovi, ktorý vedel, že ak zostane vo svojom rybníku, skôr či neskôr sa chytí na háčik. Alebo príbeh o zebre Petre, ktorá je donútená ujsť pred hladnými levmi cez rieku, v ktorej číhajú krokodíly. No príbeh o zajovi Kajovi na mňa pôsobil až mrazivo (predstavila som si, aký osud by Kaja čakal). Príbeh o sloníkovi Tomíkovi, ktorý žil v cirkuse a jeho život tam bol zlý a preto bolo treba konať, považujem za najdôležitejší príbeh celej knihy. Deťom totiž vysvetlí, že zvieratá v cirkuse trpia a teda tam nepatria. Príbeh o včielke Bejke deťom v skratke vysvetlí, ako vyzerá úľ a život v ňom.

Príbeh o opici Alici za vydarený nepovažujem. Príbeh, ktorý začína citátom "konaj dobro a dobro sa ti vráti" deťom predstavuje drzú opicu, ktorá sa najprv správa veľmi neposlušne a nakoniec dospeje k záveru, že ak sa bude správať poslušne, tak dostane, čo chce. Lenže toto nie je konanie dobra! Je to obyčajný kalkul, vypočítavosť. Deti by nemali byť vedené k tomu, že sa majú správať slušne a konať dobro preto, aby za to niečo dostali.

Ach, tie ilustrácie...

V knihe sa opakovane uvádza, že túto knihu má ilustrovať dieťa, čitateľ/poslucháč týchto príbehov. Táto myšlienka je pekná. Dáva priestor dieťaťu ukázať, ako príbeh vnímalo a čo ho zaujalo. Nakresli si príbeh však obsahuje aj ilustrácie, kreslené postavičky, umiestnené na začiatku každého príbehu a v rovnakom štýle je urobená aj obálka.

Musím sa priznať, že mne sa tieto postavičky nepáčia. Z môjho (subjektívneho) pohľadu by autor urobil lepšie, keby ich do knihy vôbec nedával a obálka by vyzerala lepšie, keby bola jednoduchá, jednofarebná.

Ilustrácie v detských knihách sú veľmi dôležité. V prípade kníh, ktoré sú určené pre menšie deti a obsahujú veľa ilustrácií, sú dokonca kľúčové. Preto si myslím, že autori by nemali význam ilustrácií podceňovať.

Vypočuj si príbeh

Matej Zámečník vytvoril aj audioknihu, ktorú charakterizoval nasledovne: "12 audio príbehov narozprávaných na motívy knihy Nakresli si príbeh. CD určené pre malkáčov, ktorí ešte nevedia čítať, ale majú radi príbehy". Vypočula som si audioknihu a zároveň som sledovala dej knihy a dospela som k záveru, že sú takmer totožné (rozdiel spočíva napríklad vo vynechanej vete). Každý príbeh narozprával jeden človek. Veľmi sa mi páčili rôzne zvuky, ktoré bolo počuť počas rozprávania. Výborne dotvárali príbeh. Počula som kvákať žaby, Vandine jedenie hranoliek alebo ostrenie nožov.

Pár slov na záver

Matej Zámečník vytvoril pre deti knihu, ktorá ponúka 12 poučných príbehov, ale aj možnosť pozdvihnúť vizuálnu úroveň knihy samotnej. Krátke, jednoduché príbehy ponúkajú okrem ponaučenia a možnosti sebarealizácie i napätie pri sledovaní napredovania príbehov. Audiokniha môže deťom robiť spoločníka počas cestovania, ale aj pred spaním, keď nemajú náladu na knihu, ale spať sa im ešte nechce. Môže tiež slúžiť ako zvuková kulisa pri hraní.

Ak vás kniha a/alebo audiokniha zaujala, môžete o nich získať ďalšie informácie na Nakresli si príbeh

Bibliografické údaje knihy a jej oficiálnu anotáciu nájdete v tematickej časti Moja knižnica, v časti Danielkova knižnica, konkrétne tu.